nieuws

VLAM volgt gevolgen Russische boycot aandachtig op

Algemeen

VLAM volgt gevolgen Russische boycot aandachtig op

VLAM staat als gevolg van de Russische boycot voor een dubbele uitdaging: enerzijds de Belgische consument aansporen om de consumptie van inlandse producten te verhogen en anderzijds de verschillende landbouwsectoren ondersteunen in hun zoektocht naar alternatieve markten. Opvallend is het gebruik van sociale media.

Binnenlandse markt

Wat de binnenlandse markt betreft heeft VLAM een concrete actiekalender klaar voor het najaar. Zo zijn er o.a. campagnes gepland voor varkensvlees, kalfsvlees en rundvlees, Conference, Jonagold, aardbeien, witloof, aardappelen, eieren, melk, kazen, kip en konijn. VLAM zal in zijn communicatie extra nadruk leggen op het aspect ‘van bij ons’ en de consument op een zachte en positieve manier aansporen om volop te genieten van de kwaliteitsproducten van eigen bodem. Een eerste zichtbare actie was de twitteractie #toffepeer en #SHAREaPEAR, die onmiddellijk werd opgepikt, ook door de media. Het is uiteraard de bedoeling van VLAM om de sympathie voor ALLE Vlaamse voedingsproducten op te vijzelen.

Buitenlandse exportcellen

Wat het buitenland betreft heeft VLAM de laatste drie jaren fors geïnvesteerd in de uitbouw van een exportcel. VLAM beschikt over zeer gedetailleerde info over tal van exportmarkten, die het ter beschikking stelt aan de Vlaamse bedrijven. VLAM voert ook met grote regelmaat prospectie uit naar nieuwe markten. Dit heeft geleid tot een heel uitgebreid programma van buitenlandse beurzen en contactdagen voor de verschillende landbouwsectoren.

Reageer op dit artikel