nieuws

Gouden Windei-verkiezing voor meest misleidende product weer van start

Algemeen

Gouden Windei-verkiezing voor meest misleidende product weer van start

Voor de vijfde keer kunnen consumenten stemmen op het Gouden Windei van voedselwaakhond Foodwatch. De genomineerden dit jaar zijn: Knorr Boeren Groentesoep van Unilever, Ambacht Rundervink van Albert Heijn, BelVita Breakfast Meergranen van Liga, Surinaamse Roti's van Rosita’s en Capri-Sun Multivitamin van Coca-Cola.

Volgens Meike Rijksen, campagneleider van Foodwatch, worden voedselfabrikanten nauwelijks gecontroleerd op claims van verpakkingen, daarom is er veel ruimte voor misleidende marketing. Foodwatch wil met deze verkiezing zorgen voor duidelijke regels in de voedselindustrie, zodat de voedselindustrie zelf weinig ruimte heeft om misleidende teksten op producten te publiceren.

De vijf genomineerden

Knorr Boeren groentesoep van Unilever draagt de claim: ‘zonder toegevoegde smaakversterkers’. Er is echter gistextract toegevoegd waar glutamaat inzit, dit wordt wettelijk wel beschouwd als een smaakversterker.

Ambacht Rundervink van Albert Heijn wordt ambachtelijk genoemd, maar het product is ingespoten met water en bevat vijf verschillende soorten suikers en zeven E-nummers. Het product zou daarom niet ambachtelijk genoemd mogen worden.

BelVita Breakfast Meergranen van Liga wordt gepresenteerd als het ideale ontbijt en geeft volgens Liga energie voor de hele dag. Er zit echter 22% suiker in dit ‘ontbijtproduct’, wat meer is dan een volkorenkoekje.

Rosita, de producent van Surinaamse Rotis beweert, dat de roti’s een authentiek Surinaams recept hebben. De roti’s komen uit een Nederlandse tortillafabriek; de structuur en bite verschillen van het authentieke recept en hebben niets te maken met Suriname.

Capri-Sun Multivitamin van Coca-Cola bevat maar voor 12% vruchtensap uit concentraat en bijna evenveel suiker als een blikje Coca-Cola. Capri-Sun Multivitamin wordt gepresenteerd als een ‘drank met vruchtensappen en bronwater’. Deze misleidende tekst zou de consument op een verkeerd spoor zetten.

Douwe Egberts en Unilever

In 2013 ‘won’ Natrena stevia kristalpoeder van Douwe Egberts de Gouden Windei-verkiezing, vervolgens heeft Douwe Egberts het etiket aangepast. Unilever heeft al eerder de prijs gewonnen voor Becel pro-activ en Blue Band Goede Start Witbrood. Op foodwatch is meer te lezen over de verkiezingen van de afgelopen jaren.

Uitreiking

Consumenten kunnen vanaf vandaag tot en met 30 september 18.00 uur hun stem uitbrengen op de site van foodwatch. De winnaar wordt op 1 oktober bekendgemaakt. Foodwatch reikt dan de prijs uit bij het hoofdkantoor van de betreffende fabrikant.

Reageer op dit artikel