nieuws

‘Niet voldoende voedingsstoffen door Raw of ongezond eten’

Algemeen

‘Niet voldoende voedingsstoffen door Raw of ongezond eten’

Welke tekorten komen we in de praktijk het meeste tegen? Hoeveel energie moet een gezond eetpatroon bevatten om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen? En hoe is dit voor alternatieve eetpatronen?

Deze vragen stelde Yneke Vocking, voedingsdeskundige en leefstijlcoach, zich tijdens de bijeenkomst ‘Vitamines en Mineralen’ van Voeding Nu die afgelopen week plaatsvond. Om antwoord te geven heeft ze dagmenu’s van verschillende normale en alternatieve eetpatronen ingevoerd in de Eetmeter van het Voedingscentrum. Na het invoeren van het dagmenu kan een overzicht uitgedraaid worden van alle voedingsstoffen die het menu bevat. Met verschillende kleuren is in een oogopslag te zien welke voedingsstoffen te veel, voldoende of onvoldoende in het eetpatroon zitten.

 

Eetpatronen

De eetpatronen die onder de loep genomen werden, waren onder andere het paleodieet, een rawfood voedingspatroon, eten volgens de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden van het Voedingscentrum en een ongezond eetpatroon met wit brood, volvette zuivelproducten, saucijzenbroodjes en dergelijke. Bij een calorie-inname van net boven 1600 kcal bevatten de meeste voedingspatronen voldoende vitamines en mineralen, behalve het rawfood dieet en het ongezonde eetpatroon. Deze twee bevatten te weinig van veel verschillende vitamines en mineralen. Bij de andere eetpatronen was er een klein tekort aan kalium, ijzer, vitamine B1 en soms vitamine D.

 

Tomatoworld

De bijeenkomst werd gehouden in informatie- en educatiecentrum Tomatoworld, waar meer dan vijftig verschillende soorten en kleuren tomaten gepresenteerd werden. Ook konden de deelnemers een tomatenkas bezichtigen.

 

Vitamine D

In een andere lezing tijdens deze bijeenkomst vertelde Dr. Jos Wielders, klinisch-chemicus aan het Meander Medisch Centrum, over vitamine D en wat de gevolgen kunnen zijn van een tekort: ‘In Nederland hebben veel mensen een te laag vitamine D-gehalte. Hierdoor kunnen onder andere spierklachten en problemen met het afweersysteem ontstaan’. Hij toonde een heel scala aan onderzoeken die een effect lieten zien bij een tekort aan vitamine D. Maar, zo zegt Wielders: ‘De gezondheidsraad kijkt bij het vaststellen van zijn advies alleen naar de botgezondheid en niet naar de andere effecten. Om deze reden is de aanbeveling voor vitamine D in Nederland lager dan in veel andere landen waar ook rekening wordt gehouden met andere effecten die het gevolg kunnen zijn van een D-tekort.’

 

Voeding Nu houdt op 4 november een Basics-bijeenkomst over Superfood, fastfood en raw food. Kun je gezond kiezen voor een van deze drie of kun je er beter maar vanaf blijven?

 

Lees verder op Voeding Nu online

‘Puur en plantaardig eten het gezondst’

‘Anders met koolhydraten via de Schijf van Vijf’ 

Reageer op dit artikel