nieuws

James Bint promoot de Belgische frieten

Algemeen

James Bint promoot de Belgische frieten

Tijdens de vakbeurs Interpom, deze week in Kortrijk Xpo, lanceerde Belgapom haar James Bint campagne, die de Belgische frites op de wereldkaart moet zetten, legt algemeen secretaris Romain Cools uit. De sector maakt zich alvast klaar voor de Wereldtentoonstelling, van 1 mei tot 31 oktober, in Milaan.

Naast chocolade en bier is de Belgische friet een van de producten die gedurende 6 maanden in Milaan voor het voetlicht van consumenten uit de hele wereld  zullen worden gebracht. “België is de grootste exporteur van diepvries in de wereld”, benadrukt Romain Cools algemeen secretaris van Belgapom. Nationale familie-groeibedrijven groeiden uit tot bedrijven op multinationaal niveau. 

Iedere consument ambassadeur

De bedoeling van de James Bint campagne is het creëren van puur Belgisch imago voor de frietkotcultuur en Belgische frieten. Iedere consument van de Belgische friet -inwoners en toeristen- moet onze ambassadeur worden.

Frietkotcultuur

Alain Cools benadrukt de rijke cultuur van de frieten, waarin de frietkoten een belangrijke rol spelen. Elke Belgische stad, gemeente of zelfs dorp levert met vaak meer dan één frituur hun bijdrage aan de Belgische gefrituurde authenticiteit. Belgische ‘frietkotcultuur’ wordt sinds begin dit jaar zelfs erkend als immaterieel cultureel erfgoed.

Bintje

Het Bintje is nog steeds de belangrijkste aardappelvariëteit voor de frieten. Het feit dat het Bintje in talloze frituren zorgt voor krokante sensaties, is dan ook een evidentie. Typische kenmerken zijn de textuur, de lichtgeelvlezige kleur en de halflange lengte. Het Belgische grondgebied is bij uitstek geschikt voor de teelt van Bintjes, besluit Cools. 

Reageer op dit artikel