nieuws

HIE 2014: Vraag naar alternatieve ingrediënten stijgt

Algemeen

HIE 2014: Vraag naar alternatieve ingrediënten stijgt

Op 2 december gaan de deuren van de HIE in Amsterdam RAI voor de voedingsindustrie open. De consument zoekt heilzame en functionele voedingsproducten die bijdragen aan hun uitgebalanceerde voedingsbehoeften en algemene gezondheid en wellness. Belangrijk is ook dat deze ingrediënten duurzaam zijn.

Worden traditionele eiwitbronnen in de toekomst vervangen door een goedkopere en duurzamere bron zoals insecten? Insecten zijn voedzaam en een uitstekende bron voor eiwitten. Voor zo’n twee miljard mensen wereldwijd maken insecten al deel uit van hun dieet. Met een voorspelde wereldbevolking van zo’n 9 miljard in 2050 is het van essentieel belang om andere eiwitbronnen te ontwikkelen. 

Er bestaan momenteel zo’n 1000 soorten eetbare insecten, waaronder waterkevers, wespen en larven. Ana Christina Day, oprichtster & CEO van 4ento, exposant op Hi Europe 2014, vertelt: “Het kost slechts 1 liter water om 1 kilo krekels te produceren. Vergelijk dat maar eens met de 22.000 liter water die nodig is voor de productie van 1 kilo rundvlees”. Insecten zijn dus niet alleen een uitstekende bron voor eiwitten en mineralen, ze zijn ook uiterst duurzaam. 

Worden wij supermensen door het eten van superfoods?

Superfoods zijn vaak exotisch en bieden consumenten een aantal voordelen, zoals hoge voedingsstoffendichtheid of cardiovasculaire voordelen. Niet alle superfoods zijn nieuw. sommige zijn verder ontwikkeld. Zo heeft DSM, exposant op Hi Europe, een chocoladereep ontwikkeld die magnesium, L-Tryptofaan, GABA en L-Theanine bevat. Deze ingrediënten zijn stressverlagend, hebben een positief effect op de stemming en ondersteunen de werking van de hersenen. Een chocoladereep is een superfood geworden! 

5 stuks groenten minder relevant

Georgina Smith, marketingdirecteur voor de voedingsingrediënten van Portfolio, zegt, “De consumenten van vandaag vinden de boodschap van de dagelijkse 5 stuks fruit en groenten niet meer zo relevant. Consumenten willen nu weten waar hun voedsel is geproduceerd, hoe het is bereid en of het hen iets extra’s biedt. Ze willen een flinke boost voor hun gezondheid, energie en vitamines die zij nodig hebben om zich beter te voelen en beter te presteren.” 

Meer betalen

Marktonderzoek wijst volgens Smith ook uit dat deze consumenten bereid zijn om meer te betalen voor dat soort voeding, en dus zullen de voedselproducenten die aan deze vereisten voldoen zeer succesvol worden. “Hi Europe biedt voedselproducenten een uniek en innovatief platform voor het vinden van de belangrijkste ingrediënten voor het verbeteren van hun huidige productaanbod en voor het stimuleren van innovatie in deze ophanden zijnde, snel groeiende markt.” 

Internationale ontmoetingsplaats

Om deze markttrends verder te realiseren bieden Hi Europe en Ni een mondiale ontmoetingsplaats en platform voor kopers en verkopers uit de wellness- en gezondheidsingrediëntenindustrie. De beurs vindt plaats van 2 tot 4 december 2014 in de RAI in Amsterdam. De nadruk ligt op ingrediënten en oplossingen voor samenstellingen van voeding en dranken, voedingssupplementen, nutraceuticals, organische stoffen en verpakking en verwerking. De beurs trekt een internationaal publiek aan dat bestaat uit ruim 8000 deelnemers uit de branches voor gezondheid en natuurlijke ingrediënten. 

Reageer op dit artikel