nieuws

Jongeren doen vaker hun boodschappen op zondag

Algemeen

Jongeren doen vaker hun boodschappen op zondag

Vooral consumenten jonger dan 40 jaar maken gebruik van de zondagopening.  Sinds 2008 stijgt het omzetaandeel op zondag in andere leeftijdsgroepen. Alleen gepensioneerden maken nog beperkt gebruik van de zondagopening.

Deze cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeksbureau GfK dat  continu supermarktkengetallen bijhoudt. Wekelijks worden de meest recente ontwikkelingen in de supermarktomzet weergegeven. Eén keer per maand worden de supermarktcijfers nader geanalyseerd met additionele actuele marktinformatie.

 

Regio’s

Het zondags omzetaandeel groeit in alle regio’s. Toch zijn er grote verschillen waarneembaar. Zo maken huishoudens in de drie grote steden, de Randstad en het zuiden van het land naar verhouding meer gebruikt van de zondagopening dan huishoudens in het noorden en oosten.

 

Avondverkopen

De groei van de zondagomzet gaat ten koste van de avondverkopen. Hoewel in 2013 en 2014 het belang van de vrijdag- en zaterdagomzet fors daalde, blijven dit wel de twee belangrijkste omzetdagen voor supermarkten.
  

Online

In het derde kwartaal van 2014 bedroeg de online omzet van Nederlandse  supermarkten één procent van de totale supermarktomzet. Supermarkten krijgen vaker te maken met gespecialiseerde concurrenten zoals bijvoorbeeld HelloFresh, Wijnvoordeel.nl en Zooplus

 

Innovators

Een kleine groep huishoudens, de zogeheten innovators,  neemt ruim 55 procent van de totale online-omzet van supermarkten en speciaalzaken voor zijn rekening. Van elke euro die de innovators aan food uitgeven, wordt bijna een derde via internet besteed. Deze groep bestelt gemiddeld eens per twee weken boodschappen online. Vooral het verwenassortiment (wijn, persoonlijke verzorging, koffie) en gemak (diervoeding, luiers) wordt vaak online aangeschaft.

 

Lees verder op Voeding Nu online
Digitaal boodschappen doen bij Jumbo.com

Voor het eerst in 2013 minder omzet supermarkten

Reageer op dit artikel