nieuws

Reclames kinderen ingeperkt, Consumentenbond ontevreden

Algemeen

Reclames kinderen ingeperkt, Consumentenbond ontevreden

Vanaf volgend jaar mogen levensmiddelenfabrikanten nog maar beperkt reclame maken gericht op kinderen tot dertien jaar. Deze beperking stemt de Consumentenbond allerminst tevreden. De aanpassing van de Reclamecode lijkt alleen maar een vooruitgang,aldus de bond.

De wijziging in de Reclamecode betekent dat voedingsbedrijven per 1 januari 2015 geen reclame voor voedingsmiddelen mogen maken gericht op kinderen tot dertien jaar, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen.

 

Voedingskundige criteria

De uitzondering op de regel geldt voor producten die aan specifieke voedingskundige criteria voldoen, meldt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Het gaat om maxima aan calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten. Te denken valt aan lightproducten of groente en fruit. De uitzonderingspositie gaat niet op voor reclame aan het adres van kinderen tot zeven jaar.

 

Ongezonde voedingsmiddelen

Bestuurslid van de Stichting Reclame Code (SRC), de Consumentenbond keert zich tegen de hernieuwde Reclame voor Voedingsmiddelen. De luid aangekondigde verbetering is schijn. De uitzonderingsbepalingen zorgen er nog steeds voor dat kinderen veelvuldig te maken krijgen met marketing voor ongezonde voedingsmiddelen, benadrukt de bond.

 

Reclame verpakkingen

Omdat de Consumentenbond vetorecht ontbeert in het SRC kon het de verandering niet tegenhouden. Daarom is de code toch aangenomen. De goede sier die de voedingsindustrie wil maken, is niet meer dan een zoethoudertje, beweert de Consumentenbond. Voedingsmiddelenreclame voor kinderen tot en met twaalf jaar mag straks weliswaar niet meer, maar verpakkingen en winkelschappen zijn hiervan uitgezonderd, geeft directeur Bart Combée van de Consumentenbond uitleg. “Een kinderidool mag dus nog steeds op een levensgroot display in de winkel ongezonde producten promoten. Dat is onbegrijpelijk.”

 

Wijziging voedingsindustrie zelf

Het voorstel tot aanpassing van de Reclamecode kwam van de voedingsindustrie zelf. “Omdat de levensmiddelenindustrie zich ervan bewust is dat op verantwoorde wijze moet worden omgegaan met reclame gericht op kinderen”, reageert FNLI-directeur Philip den Ouden. De grenswaarden voor voedingskundige criteria zijn ook op Europees niveau afgesproken. Veel fabrikanten produceren namelijk voor de hele Europese markt. Zo ontstaat een gelijk speelveld.

De nieuwe Reclamecode bevat verder een toetsingskader voor de beoordeling van gezondheidsclaims. De voorbeeldbewoordingen hierin zal de Reclame Code Commissie gebruiken bij behandeling van klachten over gezondheidsclaims.

 

Honeypos Kellogg’s

De goede bedoelingen van de voedingsindustrie ten spijt, het gaat de Consumentenbond allemaal niet ver genoeg. Reclames voor Honeypops van Kellogg’s met ongeveer 30% suiker en Tjiezi kaassnacks mogen nog steeds onder de nieuwe code. De Consumentenbond eist een volledige ban op kindermarketing. De bond wil zijn bezwaren voorleggen aan staatssecretaris van Rijn van Volksgezondheid.

Lees verder op Voeding Nu online
Mexico bant reclames calorierijk voedsel en frisdranken
“Voedselbanken zijn symptoombestrijding’

Reageer op dit artikel