nieuws

Valkuilen bij onderzoek sociale media

Algemeen

Valkuilen bij onderzoek sociale media

Steeds meer onderzoekers maken gebruik van gegevens van de sociale media om onderzoektte doen naar menselijk gedrag, maar de onderzoekers zijn zich te weinig bewust van een aantal valkuilen.

De waarschuwing komt van computerwetenschappers aan de McGillUniversity in Montreal, Canada en de Carnegie Mellon University in Pittsburgh,Verenigde Staten, die onderzoek deden naar verschillende problemen bij het gebruik van gegevens van sociale media. De resultaten zijn in Science van november gepubliceerd.

 

Valkuilen

Uit het onderzoek komen een aantal valkuilen naar voren:

– Verschillende sociale media worden gebruikt door verschillende doelgroepen. Printerest bijvoorbeeld wordt vooral gebruikt door vrouwen tussen de 25 en 34 jaar. Onderzoekers corrigeren hier zelden voor;

– Het is niet altijd duidelijk of en hoe de aanbieder van sociale media de informatie op de website filtert;

– Het ontwerp van de website kan het gedrag van de gebruikers beïnvloeden. Op Facebook is bijvoorbeeld alleen een Like-knop te vinden en geen Dislike-knop;

– Veel spammers of bots kunnen normale gebruikers imiteren. Deze gegevens worden ten onrechte meegenomen in het onderzoek;

– Onderzoekers gebruiken vaak groepen, topics of events die gemakkelijk te classificeren zijn. Hierdoor lijkt de accuratesse hoger dan werkelijk is. 

 

Bewust

Volgens Derek Ruths, assistent-professor van de School of Computer Science van McGill’s is het

vooral belangrijk dat onderzoekers zich bewust zijn van deze valkuilen en wat ze werkelijk aan

het analyseren zijn.

 

Lees verder op Voeding Nu online

Voedingscentrum start consumentenactie tegen ongezonde verleidingen

‘Overheid moet zich meer richten op sociale media bij risicomanagement’

Reageer op dit artikel