nieuws

Advies ‘doen’ werkt beter dan ‘niet doen’

Algemeen

Advies ‘doen’ werkt beter dan ‘niet doen’

Berichtgeving over voeding en gezondheid is succesvoller wanneer de focus daarin wordt gelegd op wat mensen zouden moeten doen in plaats van op wat ze niet moeten doen, althans dat beweren onderzoekers van Cornell University

De onderzoekers van de studie analyseerden 43 gepubliceerde internationale studies die negatieve of positieve voedingsberichten onderzochten. Het onderzoek werd gepubliceerd in Nutriton Reviews.

 

Negatieve berichten

De onderzoekers laten zien dat negatieve berichtgeving niet lijkt  te helpen bij de meerderheid van de bevolking, die geen verstand heeft van voeding en gezondheid. De bevolking wil horen wat ze moet  doen en waarom, zoals: ‘door gezond te eten, kunnen mensen een positief zelfbeeld krijgen en meer energie krijgen.’

Negatieve berichtgeving, zoals ‘eet gezond voedsel, of je leeft minder lang’, zorgt wel voor positieve effecten bij experts, zoals diëtisten en artsen, die deskundig zijn op dit gebied.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

‘Een advies kun je niet alleen vanachter je tafel schrijven’

Reageer op dit artikel