nieuws

1 op 3 Nederlanders vindt doggybag steeds normaler

Algemeen

1 op 3 Nederlanders vindt doggybag steeds normaler

Evenals vorig jaar deelt Natuur & Milieu vandaag weer gratis doggybags uit aan restaurants, zo’n 50.000. Volgens de organisatie breekt de doggybag langzaam door.

Bijna 1 op de 5 Nederlanders heeft dit jaar vaker dan andere jaren om een doggybag gevraagd. De helft van alle Nederlanders is zich het afgelopen jaar bewuster geworden van de hoeveelheid eten die hij weggooit. 36% vindt een doggybag steeds normaler worden in Nederland.

Consumentenonderzoek

Een en ander blijkt uiteen onder onderzoek van Natuur & Milieu en Depa, in samenwerking met Panelwizard. Exact een jaar geleden startte Natuur & Milieu haar eerste doggybag-campagne om voedselverspilling tegen te gaan.

Nog steeds taboe

Hoewel meer Nederlanders om een doggybag vragen, rust er nog steeds een taboe op de doggybag. 47% vindt het genant om een doggybag te vragen in een restaurant, vorig jaar was dat 52%. Ruim 1 op de 3 schaamt zich om met een herkenbare doggybag over straat te lopen. 74% neemt nooit eten mee naar huis. 44% zou vaker om een doggybag vragen als deze bekender zou zijn in Nederland.

Vijf jaar

 
‘Nog steeds heerst er een taboe. Een valse schaamte, hoewel de cijfers aantonen dat deze minder wordt,’ aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. ‘Als de huidige trend zich voortzet, is het taboe op de doggybag over vijf jaar verdwenen. Om die reden starten we vandaag een nieuwe actie.’

Typisch Hollands

Een doggybag past volgens Natuur en Milieu uitstekend in de Nederlandse cultuur. 68% is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leegeten. 82% heeft een hekel aan voedselverspilling. Een lichte toename ten opzichte van vorig jaar. Daar komt bij dat 68% van de mensen uit eten gaan in Nederland duur vindt. ‘Vreemd dus, dat we nog niet massaal om een doggybag vragen als zuinige Nederlanders. Wel veel geld uitgeven, maar weinig eten mee naar huis nemen,’ aldus Van der Gaag.

Bewuster

 
De helft van alle Nederlanders is zich dit jaar bewuster geworden van hoeveel eten hij weggooit. 56% merkt dat er in Nederland steeds meer aandacht is voor voedselverspilling. Van der Gaag: ‘Ons belangrijkste doel van de campagne, voedselverspilling op de kaart zetten, is hiermee gelukt.’ Bijna 4 miljoen Nederlanders (23%) zijn bekend met het doggybag-initiatief van Natuur & Milieu.

Rol restaurants

77% van de ondervraagden vindt dat restaurants meer moeten doen tegen voedselverspilling. 27% gaat ook eerder naar een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling. 63% vindt dat restaurants altijd een doggybag moeten aanbieden als er eten blijft staan. Een flinke stijging: vorig jaar vond nog maar 54% dit. Een meerderheid vindt dat een restaurant per gerecht de keuze moet bieden tussen een kleine en een grote portie (69%); in 2014 vond slechts 55% dit. ‘Als restaurants zelf doggybags aanbieden, verkleint dit de gêne bij gasten en vergroot dit de acceptatie van de doggybag. Uit de cijfers blijkt dat gasten dit ook verwachten’, aldus Van der Gaag.

Vorige campagne

Exact een jaar geleden startte Natuur & Milieu met Depa haar eerste doggybagactie: 50.000 doggybags werden gratis verspreid richting restaurants. Naast deze gratis doggybags, werden er ook nog eens 46.000 doggybags verkocht in de horecamarkt. ‘Minstens 100.000 Nederlanders hebben met een doggybag te maken gekregen het afgelopen jaar. Dat klopt ook met de cijfers uit ons onderzoek’, aldus Rachel Herregraven van Depa.

77 miljoen

Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden. Depa biedt de horeca daarom de mogelijkheid om op een kwalitatieve en stijlvolle manier de doggybag in te zetten richting hun gasten.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Nieuw icoon voor minder verspilling van zuivel

Reageer op dit artikel