nieuws

Amsterdam wil verbod op kindermarketing, FNLI wil constructieve aanpak

Algemeen

Amsterdam wil verbod op kindermarketing, FNLI wil constructieve aanpak

Op 1 oktober tekende de gemeente Amsterdam een petitie van de Alliantie Stop Kindermarketing. Amsterdam is hiermee de eerste Nederlandse gemeente die zich aansluit bij dit initiatief. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zegt in een reactie graag samen met de gemeente en de Alliantie te willen zoeken naar een constructieve aanpak tegen overgewicht bij kinderen.

De Amsterdamse zorgwethouder Eric van der Burg vindt dat ‘zelfregulering van de voedselindustrie gewoon niet goed genoeg werkt.’ De FNLI vindt echter een totaalverbod op kinderreclame niet de oplossing voor het probleem.

“Om de jeugd te winnen voor een gebalanceerd leefpatroon is een multidisciplinaire aanpak nodig. De brede aanpak van de gemeente Amsterdam met de ambitie om alle Amsterdamse kinderen op gezond gewicht te brengen in 2033, is daar een goed voorbeeld van. De FNLI gaat graag in gesprek met de gemeente Amsterdam en de Alliantie Stop Kindermarketing over een constructieve aanpak tegen overgewicht”, aldus de FNLI in een geschreven reactie.

Zelfregulering kinderreclame effectief?

De FNLI vindt dat de voedingsmiddelenindustrie voldoende doet door zichzelf te reguleren. “Middels de Reclamecode voor Voedingsmiddelen heeft het bedrijfsleven het zichzelf verboden om reclame voor voedingsmiddelen te richten op kinderen tot 13 jaar, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. Ook is er een totaalverbod op reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 7 jaar”, aldus de FNLI.

Kwetsbare groep of reclamewijsheid?

Van der Burg vindt dat voedingsmiddelenbedrijven ergerlijke marketingtrucs gebruiken om ongezonde producten onder de aandacht van kinderen te brengen in online games en op tv. In een reactie aan Het Parool zegt de wethouder: “De industrie maakt nog te veel gebruik van de kwetsbaarheid van kinderen, met grote gevolgen voor hun gezondheid.”

FNLI-directeur Philip den Ouden geeft juist aan dat Amsterdam de reclamewijsheid van kinderen onderschat. Volgens de FNLI weerspiegelen de huidige reclameregels een juiste balans tussen het beschermen van jonge kinderen enerzijds en het leren omgaan met reclame door oudere kinderen anderzijds. “De stap van de gemeente heeft een hoge symboolwaarde, maar een uiterst lage effectiviteit”, aldus Den Ouden.

Lees verder op Voeding Nu online:
Foodwatch start emailactie tegen kindermarketing
Nieuwe alliantie tegen kindermarketing mosterd na de maaltijd

Reageer op dit artikel