nieuws

Voeding Nu peiling: merendeel stemmers is het oneens met de belastingverhoging op frisdrank

Algemeen

Voeding Nu peiling: merendeel stemmers is het oneens met de belastingverhoging op frisdrank

De belasting op frisdrank gaat omhoog, dat bleek uit uitgelekte Prinsjesdagstukken van de begroting. De verhoging is bedoeld om een gat in de begroting te dichten. Dat was het onderwerp van de stelling die afgelopen maand op Voeding Nu online stond. 75 sitebezoekers gaven hun mening.

72 procent gaf aan het oneens te zijn met de belastingverhoging. 55 procent van deze stemmers gaf aan dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen gezonde en ongezonde dranken en de opbrengst gebruikt moet worden voor preventie van overgewicht. 17 procent van de mensen die het oneens zijn met de verhoging van belasting gaf aan dat burgers en producenten op deze manier onnodig op kosten worden gejaagd aangezien het alleen gaat om een gat in de begroting. 28 procent van de stemmers gaf het aan eens te zijn met de belastingverhoging, want de overheid moet het geld ergens vandaan halen.

 

Een bezoeker schrijft in een reactie dat zij het meer dan bizar vindt dat men op deze belachelijke wijze de schatkist wil spekken. Een andere bezoeker geeft aan het eens te zijn met de belastingverhoging op fris drank maar dezelfde verhoging voor mineraalwaters noemt hij te bizar voor woorden.

 

Nieuwe stelling

De nieuwe stelling van de maand gaat kindermarketing. Lees hier meer informatie over dit onderwerp.

 

Op 1 oktober tekende de gemeente Amsterdam een petitie van de Alliantie Stop Kindermarketing om te zorgen voor een gezonder leefpatroon bij kinderen.

 

Stelling:
‘Het totaalverbod op kinderreclame is de oplossing voor het ongezonde leefpatroon van kinderen ’.

 

– Eens, de voedingsmiddelenindustrie brengt zelfs door middel van games en tv-programma’s ongezonde producten onder de aandacht van kinderen.

-Oneens, er moeten strengere regels komen voor de kinderreclame maar een totaalverbod is niet nodig.

-Oneens, alleen reclame is geen oplossing. Er moet een multidisciplinaire aanpak komen om de jeugd te winnen voor een gebalanceerd leefpatroon.

Reageer op dit artikel