nieuws

Richtlijnen goede voeding onduidelijk? Gezondheidsraad beantwoordt vragen

Algemeen

Richtlijnen goede voeding onduidelijk? Gezondheidsraad beantwoordt vragen

Mogen Nederlanders geen alcohol meer drinken sinds de nieuwe Richtlijnen goede voeding 2015 uit zijn? En moeten we een sinaasappel eten in plaats van het drinken van sinaasappelsap? Het zijn enkele vragen die zijn opgekomen bij pers en publiek rond de Richtlijnen Goede voeding en terecht zijn gekomen bij de Gezondheidsraad. Op de website geeft de organisatie antwoord op de meest gestelde vragen.

Na de publicatie van de Richtlijnen goede voeding ontstond er veel discussie over de alcoholrichtlijn. De richtlijn ‘Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas’ betekent volgens de uitleg van de raad niet dat je geen alcohol meer zou mogen drinken. De Gezondheidsraad adviseert mensen die alcohol drinken hun alcoholgebruik te beperken tot 1 glas per dag en wil mensen die geen alcohol drinken niet aansporen om dat wel te doen, vandaar de formulering van de richtlijn.

‘Voor bepaalde groepen wordt alcoholgebruik geheel afgeraden. Zoals jongeren, vrouwen die borstvoeding geven, die zwanger zijn of dat willen worden, mensen die medicijnen gebruiken die niet samengaan met alcoholgebruik en mensen met verslavingsproblemen’, schrijft de Gezondheidsraad in haar antwoord. ‘Op dit punt wijkt het advies niet af van de richtlijnen uit 2006, het is alleen duidelijker verwoord.’

Voeding als uitgangspunt

Ook ontstond in de media en daarbuiten ophef over de vraag waarom de Nederlandse alcoholrichtlijn strenger is in vergelijking met de richtlijnen in het buitenland. Zo hebben de Britten een ruimere richtlijn: wekelijks ten hoogste 14 glazen die bij voorkeur gelijkmatig verspreid worden over ten minste drie dagen. Volgens de Gezondheidsraad  is het uitgangspunt van de Britten anders als dat in Nederland. Uitgangspunt in de Nederlandse richtlijnen is de bijdrage die voeding kan leveren aan het voorkomen van chronische ziekten. ‘Dat is in het buitenland soms anders. Zo betreft de Britse richtlijn een inschatting van aanvaardbare risico’s, door de risico’s van alcoholgebruik af te zetten tegen andere risico’s, zoals in het verkeer. Dat leidt tot een ruimere richtlijn’, aldus het antwoord van de Raad.

Groene en zwarte thee

Ook zijn vragen gesteld over de gezondheid van thee. Waarom gelden de gezondheidsvoordelen, zoals de kans op lagere bloeddruk en een kleinere kans op beroerte, alleen voor groene en zwarte thee en niet voor kruidenthee? Het antwoord is kort en krachtig: ‘De gunstige verbanden met ziekte zijn gevonden bij thee van de theeplant: groene en zwarte thee dus. Over kruidenthee is onvoldoende bekend. Daarom staat die niet in de richtlijn.’

Meer vezels, minder suiker

Het eten van een sinaasappel is volgens de raad gezonder dan het drinken van sinaasappelsap alleen, omdat het sap meestal meer suikers bevat dan een sinaasappel (vaak worden voor een glas  sap meer vruchten geperst). Ook bevat een losse sinaasappel meer vezels, waardoor suikers minder snel worden opgenomen. In het algemeen zijn vruchtensappen ongezond door de vele suikers die ze bevatten, met als risico overgewicht en diabetes, waarmee de raad antwoord geeft op twee vragen: waarom vruchtensappen niet gezond zijn en waarom het beter is een sinaasappel te eten in plaats van het geperste sap te drinken.

Geen onderscheid in zuivelsoorten

In de richtlijnen van de raad wordt aanbevolen wordt om dagelijks enkele keren zuivel te consumeren. De vraag was waarom er geen onderscheid is gemaakt tussen magere, halfvolle en volvette varianten. Er wordt door de raad geen onderscheid omdat ‘de wetenschappelijke aanwijzingen dat halfvolle en magere zuivel beter is, te zwak zijn om deze richtlijn verder uit te splitsen.’

Reageer op dit artikel