nieuws

18 procent van de Nederlanders doet online boodschappen

Algemeen

18 procent van de Nederlanders doet online boodschappen

18 procent van de Nederlanders doet zijn boodschappen online. Het gaat vooral om persoonlijke- en huishoudelijke verzorgingsmiddelen. Dat komt naar voren uit een onderzoek dat GFK uitvoerde onder 49.109 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

In twee jaar tijd is dat bijna een verdubbeling. In 2014 bedroeg het aantal personen dat aangaf zijn boodschappen online te doen nog 10 procent.

Albert Heijn meest populair

Van de 49.109 Nederlanders die meededen aan het onderzoek, gaven 8.900 mensen (18 procent) aan de afgelopen zes maanden online levensmiddelen te hebben besteld. Gemiddeld heeft elke online shopper 1 keer per maand online boodschappen besteld. De website van Albert Heijn scoort hoog op populariteit en trekt de meeste online shoppers.

Levensmiddelen zelf uitkiezen

Niet-gebruikers gaven aan dat ze hun levensmiddelen zelf willen uitkiezen in de supermarkt, de meest genoemde reden om boodschappen niet online te doen.

Minder online boodschappen door bezorgkosten

De online shoppers (3800 personen) gaven na hun bestelling op een webshop (alle categorieën) een waardering voor de betreffende webshop aan. Op die manier zijn 18 verschillende webshops geëavalueerd op waardering.  De online shoppers gaven aan het meest tevreden te zijn over de transactiefase. Het minst tevreden waren zij over de service en de bezorgkosten, wat ze als een nadeel ervaren waardoor ze wellicht minder vaker online boodschappen bestellen.

Best scorende supermarkten

Ook online-supermarkten scoren het hoogst als het gaat om de transactiefase. De best scorende supermarkten zijn Picnic, voor de levering en transactiefase. Als het om het assortiment gaat, zijn dat Plus, Jumbo en Albert Heijn. De hoogste score voor de klantenservice heeft supermarkt Coop.

Reageer op dit artikel