nieuws

‘Risico op tekorten door The Green Happiness’

Algemeen

‘Risico op tekorten door The Green Happiness’

Volgens het Voedingscentrum levert het The Green Happiness-dieet veel minder voedingsstoffen dan een gemiddelde persoon nodig heeft. Volgens het centrum is het risico op tekorten dan ook groot. The Green Happiness (TGH) is een dieetprogramma dat is ontwikkeld door de twee diëtisten Merel von Carlsberg en Tessa Moorman. Het heeft hoofdzakelijk een plantaardige basis. Op de website geeft het Voedingscentrum zijn mening over Your 50 Days of Green Happiness, het nieuwste programma van de twee diëtisten.

Vorige week kwam (TGH) in het nieuws door commotie die ontstond naar aanleiding van een artikel in het NRC.

Volgens het Voedingscentrum zijn er een aantal zaken die niet helemaal kloppen aan 50 Days of Green Happiness dat bestaat uit 50 veganistische dagmenu’s. ‘De menu’s bestaan vooral uit groenten en fruit en maar weinig uit graanproducten, zuivelvervangers en peulvruchten. Noten, vlees vis, ei en zuivel ontbreken volledig’, schrijft het Voedingscentrum. ‘Door het ontbreken van hele productgroepen en goede vervangers hiervan, is het risico op belangrijke voedingsstoffen dan ook groot.’ Ook noemt het Voedingscentrum het programma niet goed onderbouwd en wijst het op veel onjuistheden in de achtergrondinformatie.

Eiwit

Volgens het Voedingscentrum heeft een persoon gemiddeld 0,8 gram per kilogram eiwit per dag nodig, iemand die uitsluitend plantaardig eet heeft minimaal 1 gram nodig. De hoeveelheid eiwit in de dagmenu’s in TGH varieert tussen de 30 en 40 gram en is volgens het Voedingscentrum dus onvoldoende.

Goede vervangers

Het Voedingscentrum geeft verder aan dat mensen prima zonder vlees kunnen, mits ze goede vervangers en andere voedingsmiddelen eten om voldoende ijzer, vitamine B1 en B12 binnen te krijgen, zoals peulvruchten, noten, soja en kant-en-klare vleesvervangers. ‘Wanneer je helemaal geen dierlijke producten eet, dan heb je met vitamine B12 verrijkte producten nodig of supplementen.’ Het Voedingscentrum constateert dat een vitamine B12 advies in het TGH-dieet ontbreekt.

Bewuster eten

‘De basis van ons dieet is veel groenten, fruit en koolhydraatbronnen te eten’, geeft TGH in een reactie op de bevindingen van het Voedingscentrum aan. ‘Gevarieerd eten is altijd belangrijk wil je alle soorten voedingsstoffen binnen krijgen. Het is uiteindelijk onze bedoeling mensen bewuster te laten worden van wat ze eten en ze weer meer groenten en fruit laten eten, want op dit moment krijgt de gemiddelde Nederlander bij lange na niet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente of fruit binnen.’

Reageer op dit artikel