nieuws

Nieuwe biomarkers voor betere beoordeling cardiovasculaire ziekten

Algemeen

Nieuwe biomarkers voor betere beoordeling cardiovasculaire ziekten

Dat het eten van havermout kan het “slechte” LDL cholesterol kan verlagen, was al langer bekend. Een nieuwe studie laat zien dat er naast LDL nog twee andere biomarkers zijn, die ook een indicatie geven over een ongunstig cholesterolgehalte. Ook gaan deze omlaag als er meer havermout in de voeding zit.

Het gaat naast LDL om de componenten non-HDL (gedefinieerd als het goede cholesterol minus het slechte cholesterol) en apoliproteine-B (apoB, een lipoproteine dat het slechte cholesterol in het bloed vervoert). Een en ander komt naar voren in de nieuwste studie van Dr. Vladimir Vuksan die werd gepubliceerd in het British Journal of Nutrition. Volgens hem zorgt de meting van non-HDL en apoB, naast LDL meting, voor een betere beoordeling van het risico op cardiovasculaire ziekten.

Primeur

In de studie werden de gegevens van 58 klinische onderzoeken met totaal 4000 deelnemers van over de hele wereld geanalyseerd. In de onderzoeken werd bekeken wat het effect was van een voeding die rijk was aan haver met bèta glucaan op het LDL-cholesterol en voor het eerst nu ook op non-HDL en apoB. Havermout is een rijke bron van bèta-glucaan (een oplosbare vezel), die verantwoordelijk is voor het positieve effect op het cholesterolgehalte.

Verbetering gezondheid

Uit de studie blijkt dat er een bescheiden verbetering plaatsvond in de bloedwaarden van de mensen die dagelijks voeding aten die verrijkt was met 3,5 gram bèta-glucaan-vezels van haver, in vergelijking met mensen die geen extra bèta-glucaan-vezels kregen. Bij de mensen die een havermout dieet kregen zagen de onderzoekers een gemiddelde daling van zowel het LDL-cholesterol (4,2 procent), het non-HDL-cholesterol (4,8  procent) en apoB (2,3 procent).

Eet haverzemelen

‘Het is lastig voor mensen om zich te houden aan de aanbevolen hoeveelheid havervezel (3,5 gram/dag) door enkel het eten van havermout.’ Daarom adviseert Vuksan mensen hun haverconsumptie in het algemeen te verhogen met bijvoorbeeld haverzemelen. ‘Een kopje haverzemelen van 88 kcal bevat dezelfde hoeveelheid bèta-glucaan als een dubbele hoeveelheid (166 kcal) havermout’, aldus Vuksan. Als tip geeft Vuksan aan dat de haverzemelen gegeten kunnen worden in bijvoorbeeld de yoghurt, meegebakken in voedsel, of gesprenkeld worden over het eten.

Reageer op dit artikel