nieuws

Omzet fruit en groenten stijgt in supermarkten

Algemeen

Omzet fruit en groenten stijgt in supermarkten

Consumenten kopen meer groenten en fruit in de supermarkt. Volgens het CBL, de koepelorganisatie van supermarkten en food service bedrijven in Nederland, en GroentenFruit Huis, de belangenvereniging van de groente- en fruitsector, is er een stijging zichtbaar in de omzet van groenten en fruit in supermarkten.

De toenemende verkoop van fruit en groenten past binnen de groeiende omzet van andere verse producten. Uit de cijfers van CBL en GroentenFruit Huis blijkt namelijk dat de omzet van verse producten harder groeit dan houdbare producten. Tevens worden producten die in de nieuwe Schijf van Vijf zitten, meer gekocht.

Groenteconsumptie onvoldoende

Toch zijn de groentesector en de supermarktbranche nog niet tevreden. De verkoop van groenten bij groentenboeren en speciaalzaken is de laatste jaren gedaald met veertig procent. Deze daling wordt niet door supermarkten opgevangen. Daarnaast is het bekend dat de gemiddelde Nederlander 127 gram groenten per dag consumeert en niet de aanbevolen 250 gram. Daarbij komt nog dat het gemiddelde wordt opgeschroefd door een kleine groep mensen die wel veel groente eet.

Kansen zien

Volgens Marc Jansen, directeur van CBL, stropen supermarkten hun mouwen op om met nieuwe uitdagingen een gezondere weg op te gaan. ‘We zien alleen maar kansen om een grotere bijdrage te kunnen leveren om de Nederlandse bevolking gezonder te helpen maken’, aldus Jansen.

Nieuwe eetmomenten

Gert Mulder, directeur van GroentenFruit Huis, zegt dat mensen verleid moeten worden tot consumptie op nieuwe eetmomenten, bijvoorbeeld met snackgroenten bij vergaderingen of in de sportkantine. Ook zouden consumenten geïnspireerd moeten worden om ook bij het ontbijt, tussendoor of bij de lunch groenten en fruit te eten.

Reageer op dit artikel