nieuws

Beter inzicht in gezondheid door Gezondheidscheck

Algemeen

Beter inzicht in gezondheid door Gezondheidscheck

De Hartstichting en Unilever hebben een grootschalige campagne gelanceerd om Nederlanders inzicht te geven in hun gezondheid met behulp van een Persoonlijke Gezondheidscheck. Het doel van de campagne is dat mensen beter inzicht krijgen in hun leefstijl.

De campagne roept mensen op om online de persoonlijke check te doen. Deelnemers ontvangen een gezondheidsrapport dat concrete handvatten bevat om risicofactoren terug te dringen. Daarnaast zou het gezondheidsrapport kunnen helpen bij krijgen van een gezonde leefstijl.

Preventief

De Persoonlijke Gezondheidscheck is bedoeld als een laagdrempelige, preventieve test. Deze bestaat uit een online vragenlijst en tests die thuis kunnen worden uitgevoerd. De gezondheidscheck brengt risicofactoren voor verschillende ziekten in kaart die voor een deel voorkomen kunnen worden door een gezondere leefstijl. De test is volgens de partijen wetenschappelijk onderbouwd, hierin worden medische- en leefstijlfactoren met elkaar gecombineerd.

Persoonlijke Gezondheidscheck gratis

De Hartstichting en Unilever vinden het belangrijk mensen te stimuleren hun gezondheid en welzijn te verbeteren, vandaar de samenwerking. Vanaf januari is de Persoonlijke Gezondheidscheck gratis bij aankoop van een 500 grams actieverpakking Becel. Daarnaast kunnen bij de aanschaf ook kosteloos de materialen voor een cholesteroltest worden aangevraagd.

Laagdrempelige standaard

De Persoonlijke Gezondheidscheck is ontwikkeld door het NIPED Instituut in samenwerkingsverband met verschillende verenigingen en stichtingen. Deze partijen streven ernaar dat de Persoonlijke Gezondheidscheck een laagdrempelige standaard wordt om de gezondheid van Nederlanders te bevorderen, de groei van het aantal chronische ziekten terug te dringen en gezondheidsverschillen tussen groepen mensen te verkleinen.

Reageer op dit artikel