nieuws

Consumptie alcoholvrij bier stijgt

Algemeen

Consumptie alcoholvrij bier stijgt

Speciaalbier en alcoholvrije bieren zijn populair bij de consument. Deze dronk in 2016 13 procent meer speciaalbier en 18% meer alcoholvrij bier.

Dit meldt Nederlandse Brouwers na onderzoek naar de consumptiecijfers van 2016. Steeds meer brouwerijen spelen in op de groeiende vraag naar alcoholvrij bier en komen met een eigen 0.0 bier op de markt of bieden nieuwe smaakvarianten aan. ”We zien een ruime verdriedubbeling van de consumptie van alcoholvrij bier in de afgelopen 6 jaar. De keuze in het schap is in deze tijd stormachtig toegenomen. Veel consumenten omarmen dit alcoholvrije alternatief”, zegt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse brouwers.

Regionale bieren

“Een opvallende ontwikkeling binnen het speciaalbiersegment is, naast de populariteit van regionale bieren, het aanbod van speciaalbieren met een lager alcoholpercentage. Een voorbeeld is de ‘session ale’ met een alcoholpercentage tussen de 2,5% en 4,5% die steeds vaker wordt geconsumeerd. Ook dit past in de trend van steeds meer verantwoord alcoholgebruik”, aldus Adema.

 

Pilsconsumptie stabiel

Pils is nog altijd het meest gedronken bier en heeft een marktaandeel van 84,4%. De pilsconsumptie was in 2016 nagenoeg stabiel (-0,1%). In totaal werd afgelopen jaar 9.989.825 hectoliter pils gedronken. 

De verkoop van biermixen zoals Radler nam af met 2,4%. Daar staat tegenover dat de geheel alcoholvrije Radlers juist flink in de lift zitten, aldus Nederlandse Brouwers. In de horeca stijgt de verkoop van biermixen met lage percentages alcohol wel met 7,2 procent.

Reageer op dit artikel