nieuws

Waarschuwing-pop-ups in ‘advergames’ werken averechts

Algemeen

Waarschuwing-pop-ups in ‘advergames’ werken averechts

Waarschuwingen als ‘deze game is een advertentie voor product X’, die op het scherm verschijnen wanneer een kind een spel speelt dat is ontwikkeld door een fabrikant van bijvoorbeeld ongezonde snacks (advergame), werken niet. Daarentegen kunnen ze kinderen wel aanmoedigen meer te eten. Dit blijkt uit een Europees onderzoek onder Spaanse en Nederlandse kinderen.

Beleidsmakers proberen grip te krijgen op online advertenties, waarbij ze uitdrukkelijk kijken naar de zogenoemde advergames. Voor het door de Europese Commissie gelanceerde European Strategy for a Better Internet for Children (BIK) wordt onderzocht of waarschuwingsberichten kinderen kunnen beschermen tegen reclame intenties van advergames.

 

Kanttekeningen

In de nieuwe studie plaatsen de onderzoekers van de Radboud universiteit Nijmegen en het Spaanse Universidad Oberta de Catalunya kanttekeningen bij de werking van de interventie die de commissie onderzoekt.

 

‘Het spelen van een advergame dat energiedichte snacks promoot, deed de calorische inname in beide landen toenemen, of het waarschuwingsbericht nu getoond werd of niet’, beschrijven de onderzoekers als een ‘opvallende bevinding’ in hun studie in het tijdschrift Appetite.

 

Test met schalen snacks

De onderzoekers deelden kinderen willekeurig in bij vier verschillende games: een game met de waarschuwingszin ‘Deze game is een advertentie voor X’ bovenin centraal in beeld, een game zonder waarschuwing, een non-food advergame met waarschuwing en een non-food advergame zonder waarschuwing. De twee typen games waren identiek, behalve de geadverteerde merken en producten: acht verschillende snoepjes van een populair merk.

 

Tijdens het spelen konden kinderen uit twee schalen met energiedichte snacks eten zoveel ze wilden: een met de geadverteerde snoepjes en een andere met een ander merk.

 

Ik heb het niet gezien!

Enkel vijf procent van de Nederlandse (n = 215) en vier procent van de Spaanse kinderen (n = 382), die de productgeoriënteerde advergame speelden, herinnerden zich de waarschuwingszin. Een derde van de Nederlandse en ruim een derde van de Spaanse kinderen zeiden de zin te herkennen.

 

Onbewust

De onderzoekers hadden een andere uitkomst verwacht. Een mogelijke verklaring voor deze uitkomst is dat de kleine gamers ‘onbewust het waarschuwingsbericht verwerkten en hierop reageerden alsof het de bedoeling was om meer van de snacks te eten na het spelen van de game’.

Reageer op dit artikel