nieuws

Consumentenbond: consument hekelt ‘kletsplaatjes en- praatjes’ op verpakking voedingsmiddelen

Algemeen

Consumentenbond: consument hekelt ‘kletsplaatjes en- praatjes’ op verpakking voedingsmiddelen

‘Wat vindt u van de informatie op voedseletiketten?’ Die vraag stelde de Consumentenbond aan bijna vijftienduizend consumenten. Conclusie: veel consumenten storen zich aan onjuiste of verdraaide informatie op etiketten van voedingsmiddelen.

‘Er moet echt een eind komen aan bewuste misleiding van consumenten via voedselverpakkingen’ en ‘het wordt hoog tijd dat er iets aan wordt gedaan, we ergeren ons er al jaren aan’. Het zijn zomaar twee voorbeelden van uitspraken van consumenten die naar voren komen in het onderzoek naar de mening over voedseletiketten. De Consumentenbond heeft de resultaten gebundeld in het rapport ‘Informatie op voedseletiketten’.

Op verkeerd spoor gezet

De bond ondervroeg begin dit jaar haar 13.835 pannelleden en een aanvullende groep van 1.005 consumenten hierover. Consumenten kregen vragen, stellingen en voorbeelden van voedselverpakkingen die als misleidend kunnen worden ervaren voorgelegd.

Mensen uit beide groepen ergeren zich aan de verpakkingen, waarbij het Consumenten­bondpanel nog iets kri­tischer is dan de externe groep: ze voelen zich sneller op het verkeerde spoor gezet en vinden vaker dat er iets gedaan moet worden aan misleidende verpakkingen.

 

Verdoezeling en ‘sluipsuikers’

De misleiding op verpakkingen kan volgens het rapport van de Consumentenbond tot gevolg hebben dat consumenten ongezonder gaan eten en drinken. ‘Veel etiketten verdoezelen de slechte eigenschappen van producten: toegevoegde suikers (“sluipsuikers”) in bijvoorbeeld zogenaamd verantwoorde tussendoortjes en suikerrijke vruchten- en frisdranken die met fruit pronken om zo gezonder over te komen’, schrijft de bond in het rapport.

De verantwoordelijken

Een ruime meerderheid van de deelnemers vindt dat de bal ligt bij de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit, de overheid en fabrikanten: deze spelers moeten maatregelen nemen tegen misleiding. De Consumentenbond is het hiermee roerend eens.

 

Kletsplaatjes campagne

Sinds 2012 voert de Consumentenbond met de campagne Kletsplaatjes actie tegen misleidende verpakkingen. ‘Omdat we niet alle producten kunnen screenen en er steeds nieuwe in de schappen liggen, moet er echt méér gebeuren. Wij pleiten voor scherpere regels in de Reclamecode en in Europese en nationale wetgeving’, aldus de belangenbehartiger.

Wie dat niet wil afwachten, kan ook zelf in actie komen door een klacht in te dienen bij de fabrikant, de NVWA of de Reclame Code Commissie.

 

Fabrikanten terechtwijzen

In de EU is wettelijk vastgelegd dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn: EU-verordening 1169/2011 Voedselinformatie aan consumenten. Zo mogen aan levensmiddelen geen eigenschappen worden toegeschreven die ze niet bezitten. Op basis hiervan kan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit – ook na klachten van consumenten – fabrikanten terechtwijzen. Ook in de Nederlandse Reclame Code is vastgelegd dat reclame consumenten niet mag misleiden.

 

Wens: scherpere regels

Zo haalde Albert Heijn zijn guacamoledip met slechts 0,7 procent avocadopoeder uit de schappen. Dat is een terechte overwinning voor de consument, vertelt Henry Uitslag, campagneleider voeding bij de Consumentenbond.

 

‘Helaas gaat het niet altijd zo. In onze ogen worden de regels over wat misleidend is vaak te veel in het voordeel van fabrikanten uitgelegd’, vertelt hij. ‘Vandaar dat de Consumentenbond wil dat er scherpere regels komen.’

Foto's

Reageer op dit artikel