nieuws

Plantaardig broodbeleg Mr. Bean wint Bachelor’s award

Algemeen

Plantaardig broodbeleg Mr. Bean wint Bachelor’s award

Met het product Mr. Bean, een plantaardig broodbeleg, hebben Eline Bosch, Mira Theunissen en Sander Breevaart, studenten Levensmiddelentechnologie aan de Wageningen Universiteit, de Food Innovation Bachelor’s Award 2017 van het Voedingscentrum gewonnen.

De Food Innovation Bachelor’s Award wordt georganiseerd voor studenten van alle voedingsgerelateerde hbo- en wo-opleidingen. Toekomstige foodprofessionals kunnen met hun producten een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonder en duurzamer eetpatroon van consumenten. Dit jaar waren er dertig inzendingen van zeven opleidingen.

Gezonde vervanger chocopasta

Mr. Bean is een broodbeleg op basis van bonen, ontwikkeld in verschillende smaken. Een van de varianten die de studenten hebben ontwikkeld, met chocoladesmaak, is interessant omdat dit een gezonder alternatief biedt voor chocoladepasta, een geliefd broodbeleg onder Nederlandse kinderen. Uit de test blijkt dat kinderen Mr. Bean net zo goed beoordelen als de bekende chocopasta’s.

Saucijzenboontje

Het Saucijzenboontje ging voor de tweede prijs. Dit product is volgens de makers een gezondere variant van het saucijzenbroodje. Het is gemaakt van bonen, volkorenmeel, halvarine en tofu. Ook op het gebied van duurzaamheid is winst behaald door het voorgenoemde gebruik van uitsluitend plantaardige ingrediënten.

Tasty toast

Het voedingsmiddel dat als derde eindigde is de Tasty Toast: een cateringconcept dat bedoeld is als variant op de tosti. In plaats van ham en kaas kun je kiezen voor gezondere spreads in je tosti met meer nadruk op groente, zoals een spread op basis van biet en kressen als topping.

Beste Etiket: Knoertjes

De prijs voor het beste etiket ging naar de Knoertjes:  een moderne versie van kaantjes, een soort uitgebakken spek, die eenvoudig te bereiden zijn in de magnetron. Het concept is gericht op ouderen.

Publieksprijs: Teetjemineetje

Teetjemineetje is een oplosthee op basis van aardbei en dadel die koud en warm gedronken kan worden. De drank kan helpen om het frisdrankgebruik onder met name kinderen terug te dringen. Dit product ontving de Publieksprijs.

Foto's

Reageer op dit artikel