nieuws

Genomineerden Merk van het Jaar awards 2017 bekend

Algemeen

Genomineerden Merk van het Jaar awards 2017 bekend

De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2017 zijn bekend. De winnaars worden op donderdag 19 oktober bekend gemaakt tijdens de Jaarbijeenkomst van de FNLI.

In een grootschalig consumentenonderzoek onder ruim 11.500 shoppers, uitgevoerd door GfK, zijn 89 merken beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Met hun nominatie voor een categorieprijs maken de merken ook kans om de titel Merk van het Jaar 2017 in de wacht te slepen.

Dit zijn de genomineerden voor de categorie awards in 2017*:

  • Alcoholische dranken: Heineken, Hertog Jan, Lindeman’s
  • Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Coca-Cola, Douwe Egberts, Pickwick

  • Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: De Ruijter, Lays, LU

  • Kruidenierswaren overig: Calvé, Koopmans, Nutrilon
  • Zuivel,  geelvetten en sojaproducten: Campina, Chocomel, Mona
  • Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Dr. Oetker, HAK, Ola
  • Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Nivea, Pampers, Robijn

* In cursief de nieuwkomers (de merken die in 2016 niet genomineerd waren)

Het merk met absoluut de hoogste score op zowel merkkracht als merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2016, wordt bekroond de award Merk van het Jaar 2017.

Bijzondere prestatie award

Elk jaar wordt ook een prijs voor een bijzondere prestatie uitgereikt. Dit jaar is dat voor het merk dat het sterkst is gestegen in merkkracht. De mentale kracht van een A-merk wordt bepaald door MerkKwaliteit, de gepercipieerde ‘waarde’ van het productassortiment, en de MerkVitaliteit, de extrinsieke, meer emotionele elementen van een merk. De genomineerden voor deze speciale award zijn: Nestlé, Pepsi en Red Bull.

De Merk van het Jaar winnaars de voorgaande jaren waren:

  • 2007: Hertog
  • 2008: Verkade

  • 2009: Mona

  • 2010: Verkade

  • 2011: Verkade

  • 2012: Douwe Egberts

  • 2013: HAK 

  • 2014: Campina

  • 2015: Bolletje

  • 2016: Koopmans

Reageer op dit artikel