nieuws

Valse marketingclaims remmen groei sportvoedingsindustrie

Algemeen

Valse marketingclaims remmen groei sportvoedingsindustrie

De wereldwijde sportvoedingsindustrie verwacht een groei van 28 biljoen dollar in 2016 naar 45 biljoen dollar in 2022. Deze groei zal echter worden geremd door beperkende regelgeving. Critici zeggen juist dat de groei wordt ondermijnd door foutieve marketingclaims van de producenten zelf.

Niet alleen atleten, ook consumenten gebruiken steeds meer proteïnerepen en energiegels. Uit Brits onderzoek blijkt dat consumenten in Groot Brittannië 66 miljoen pond uitgaven aan sportvoeding en –dranken in 2015, een toename van 27 procent ten opzichte van 2013.

Diëtisten zeggen echter dat consumenten worden gedupeerd door foutieve marketing van de industrie, voornamelijk door producenten van eiwitsupplementen. De Britse Diëtisten Vereniging (BDA) geeft aan dat duizenden consumenten proteïnerepen gebruiken als substituut in plaats van als supplement. Diëtisten geven juist aan dat consumenten al genoeg proteïne binnenkrijgen in hun dagelijkse menu, de voordelen van supplementen zijn volgens hen dus maar klein of zelf afwezig.

Nieuwkomers doen valse claims 
Graeme Close, professor in sportvoeding aan de John Moores Universiteit, vertelde aan NutraIngredients dat er meerdere grote spelers op de markt zijn die de regels begrijpen en goede informatie geven aan de consument. Helaas zijn er ook kleinere bedrijven die unieke producten op de markt willen brengen en hierbij spreken over ‘vetverbranders’ en ‘testosteron boosters’, terwijl hier volgens hem amper bewijs voor is.

De Advertising Standarts Authority zei echter tegen NutraIngredients dat klachten over sportvoedingsadvertenties maar zelden voorkomen. De klachten die ze wel ontvangen gaan eerder over de geldigheid van gezondheidsclaims.

Wetgeving
Volgens de European Specialist Sports Nutrition Alliance zijn de huidige wetten rondom proteïne goed genoeg voor regulatie. Dit Europese handelsorgaan vindt echter dat de industrie onterecht wordt behandeld. Mark Gilbert, vice-voorzitter, ziet graag een versoepeling van de huidige regels. Momenteel moet een claim eerst worden goedgekeurd door EFSA en vervolgens worden goedgekeurd door de Europese Commissie. Is dit niet het geval, dan mag een bedrijf de claim niet maken, ongeacht de werkzaamheid van het product. Volgens Gilbert zorgt dit ervoor dat bedrijven niet goed de bewezen effecten van hun producten aan de klant kunnen communiceren.

Volgens Graeme Close is de oplossing simpel: de verantwoordelijkheid hoort bij de fabrikanten zelf te liggen. Zij zouden volgens hem eerlijker over hun producten moeten communiceren. 


Wil je meer weten over de regelgeving rond marketing en claims? Kom dan naar de Voeding Nu bijeenkomst over Wetgeving en marketing rond (on)gezonde voeding op 14 juni. Bekijk het hele programma van de bijeenkomst hier. Of meld u aan via deze link.

Reageer op dit artikel