nieuws

Gezond voedingspatroon geassocieerd met een gezonder brein

Algemeen

Gezond voedingspatroon geassocieerd met een gezonder brein

Het volgen van een gezond voedingspatroon op basis van groenten, fruit, noten, volle granen, zuivel, vis en een beperkte inname van suikerhoudende dranken kan tot een betere gezondheid van de hersenen leiden. Dit blijkt uit enkele recente studies waarin het verband tussen hersengezondheid en het voedingspatroon werd onderzocht.

In een van de studies, van Pauline Croll, komt naar voren dat een gezond dieet geassocieerd wordt met grotere hersenweefselvolumes en dit zou volgens de onderzoekers de gezondheid van de hersenen bevorderen.

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is, maar waarom maken je hersenen dan toch minder gezonde beslissingen? Hoe vaak eet jij gedachteloos een tussendoortje? Niet iedereen staat hier altijd bij stil en vaak leggen we niet direct de connectie met je hersenen. Op de Voeding Nu-bijeenkomst Food for thought krijg je inzicht in welke factoren allemaal van invloed zijn op het eetgedrag van mensen en krijg je handvatten aangereikt om je cliënten hiervan bewust te maken…Meld je nu aan!

 

Groter hersenvolume

In de studie onderzocht Croll en haar team de relatie tussen voedingskwaliteit en de hersengezondheid. Hierbij ontdekte zij dat een gezond dieet gepaard gaat met gezondere hersenen wat volgens haar leidt tot een lager risico op het ontwikkelen van een dementie. Croll laat in de studie zien dat het volume van de grijze massa, het volume van witte hersenstof en de hippocampus groter wordt als de deelnemers een gezond voedingspatroon volgen. De kwaliteit van het dieet was niet geassocieerd met een aantasting van de witte hersenstof (lesies), de hersenholtes of het ontstaan van microbloedingen.

MRI-scans en voedingsanalyses

Croll voerde het onderzoek tussen 2005 en 2015 uit onder 4,213 Nederlanders zonder dementie. Ze bekeek de relatie tussen voeding en hersenstructuur door de kwaliteit van de ingenomen voeding te vergelijken met hersenscans (MRI).

Noten en Alzheimer

In een tweede studie van Narjes Gorji werden ook verbanden tussen eetpatronen en een positief effect op de hersenen gevonden. Ze vergeleek hiervoor meerdere studies met elkaar en zocht naar verbanden tussen voedingspatronen met veel noten(amandelen, hazelnoten en walnoten) en de ziekte van Alzheimer (de meest voorkomende type dementie). Het viel Gorji op wanneer deze noten, die rijk zijn aan fytochemicaliën (bioactieve stoffen), geconsumeerd worden, dit kan leidden tot een verlaging van oxidatieve stress, verlaging van de cholesterol en de ontstekingsremmende verminderde eigenschappen bij de ziekte van Alzheimer.

Alzheimer en voedingsproducten

In een derde studie onderzocht Francesca Pistollato verbanden tussen verschillende gezonde diëten( mediterraan ‘s dieet, DASH dieet, etc.) en cognitieve prestaties. Hierbij ontdekte Pistollato dat een hoge inname van plantaardig voedsel, probiotica, antioxidanten, sojabonen, noten en omega-3 poly-onverzadigde vetzuren, en een lage inname van verzadigde vetten, dierlijke eiwitten en geraffineerde suikers, het risico op neurocognitieve stoornissen en het begin fase van de ziekte van Alzheimer kan verminderen.

 

 

Reageer op dit artikel