nieuws

Ouders tegen reclame voor ongezonde kinderproducten

Algemeen

Ouders tegen reclame voor ongezonde kinderproducten

Ouders willen maatregelen tegen reclame op ongezonde producten bij sportevenementen, op scholen, in tv-series, films en games. Dit blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum. De steekproef werd gehouden onder meer dan duizend ouders.

Het voedingscentrum deelt de mening van de ouders. “Wij vinden dat kinderen beschermd moeten worden tegen kindermarketing van ongezonde producten”, aldus Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:

  • De helft van de ouders heeft moeite met kindermarketing voor ongezonde producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. 35% is neutraal en 15% heeft er geen moeite mee.
  • 71% van de ouders vindt dat kindermarketing voor ongezonde producten niet thuishoort op een sportevenement voor kinderen.
  • 60% van de ouders vindt het niet normaal dat er kindermarketing voor ongezonde producten plaatsvindt via social media.
  • Driekwart van de ouders wil dat kindermarketing voor ongezonde producten wordt tegengegaan op scholen, social media en tijdens sportevenementen voor kinderen.

In mei kondigde de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) al aan kinderidolen van verpakkingen af te halen. Volgens het Voedingscentrum is dat een goede stap maar nog niet genoeg.

Vanavond 15 oktober besteedt tv-programma Radar aandacht aan online kindermarketing.

De uitzending is hier te bekijken.

Reageer op dit artikel