nieuws

Unilever neemt Vegetarische Slager over

Algemeen

Unilever neemt Vegetarische Slager over

Unilever neemt de Vegetarische Slager over. Unilever wil het portfolio uitbreiden met plantaardige voedingsmiddelen die gezonder zijn en een lager impact op het milieu hebben. De Vegetarische slager ziet de overname als een kans om wereldwijd te groeien.

Unilever en De Vegetarische Slager werken sinds 2016 samen. Ze brachten toen de ‘Vegetarische Gehaktballetjes in pinda- en tomatensaus’ in co-branding onder het merk Unox op de markt.

Uitbreiding Unilever

Met de overname neemt Unilever een volgende stap naar een portfolio met meer vegetarische producten. Op dit moment heeft Unilever 700 vegetarische producten in Europa. 

Nitin Paranjpe, president Foods & Refreshment Unilever: ”Wij zien dat onze ‘brands with a purpose’ harder groeien, beter aansluiten bij wat consumenten willen en zorgen voor maatschappelijke impact. De Vegetarische Slager heeft een duidelijke missie, veel trouwe ambassadeurs en een sterke positie in de markt en op social media. Met deze samenwerking laten we het merk De Vegetarische Slager en zijn missie wereldwijd groeien en versnellen we tevens onze strategische koers richting meer plantaardig eten.”

Overname op het juiste moment

De overname door Unilever komt volgens Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager, precies op het juiste moment. “We willen de volgende stap nemen, wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vlees de standaard te maken. Het is geweldig dat deze ambities met Unilever in een stroomversnelling komen.”

De overname betreft de fabriek in Breda, de marketing & sales organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag. De verwachting is dat de overname aan het einde van 2018 afgerond is.

Reactie CNV

CNV Vakmensen reageert positief op de overname. “Het concept van De Vegetarische Slager heeftzich bewezen”, vindt Jeroen Warnaar, lid raad van toezicht bij CNV. “Ik verwacht onder de vleugels van Unilever een verdere groei van het bedrijf, met name voor de buitenlandse markt. Dat kan zeker nieuwe banen opleveren.”

Wel geeft hij aan dat er ook nog het een en het ander veranderd moet worden. De werknemers van de Vegetarische Slager vallen nu nog niet onder een cao. Zij hebben namelijk een eigen arbeidsvoorwaardenregeling.

“Daar is nog werk aan de winkel. Unilever wil dit nu onderzoeken, maar ik doe alvast een voorzet: Unilever heeft een mooie cao, die moet straks ook van toepassing zijn op de werknemers van De Vegetarische Slager. We horen graag van de werknemers hoe zij daarover denken”, aldus Warnaar.

 

 

Reageer op dit artikel