nieuws

‘Klimatariër’ is flexitariër die zich bewust is van de milieu-impact van de voedselproductie

Algemeen

‘Klimatariër’ is flexitariër die zich bewust is van de milieu-impact van de voedselproductie

Consumenten worden zich steeds meer bewust van de klimaatimpact van voedsel. Zeker flexitariërs weten steeds beter welke invloed voedselproductie heeft op het milieu. Ze worden al ‘klimatariërs’ genoemd.

Dit blijkt uit een rapport van DSM met consumententrends in plantaardige producten. Het rapport geeft informatie over hoe consumenten omgaan met plantaardig voedsel en de informatie die daarover beschikbaar is. De bevindingen zijn gebaseerd op enquêteresultaten van 2.500 consumenten in Duitsland, Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten (500 uit elk land).

Campagnes

Plantaardige campagnes maken een opmars. Een voorbeeld hiervan is Veganuary, een beweging die mensen aanmoedigt een veganistisch dieet op te pakken in januari. Toen de campagne begon in 2014, gaven 14.000 mensen zich op. 250.000 mensen gingen afgelopen januari de uitdaging aan.

De keuze is reuze

De brede keuze van plantaardige producten maakt dat mensen eerder voor een plantaardig alternatief kiezen. Consumenten kiezen een alternatief met hun gezondheid, maar ook het milieu en dierenwelzijn in gedachten.

De voedselindustrie wordt in het rapport gewezen op de mogelijkheid om verder te kijken dan alleen campagnes zoals ‘Meatless Monday’. Voor consumenten gaat het namelijk niet om het weglaten van bepaalde producten, dan wel het vervangen van het product door een alternatief.

Alternatieve producten

Vleesvervangers worden nog niet overweldigend lekker gevonden. 52 procent van de ondervraagde consumenten vindt de smaak ‘oké’ en 28 procent zegt ‘goed’  of ‘heel goed’. Onder de vegetariërs, daarentegen, wordt de smaak van vleesvervangers 68 procent van de tijd bestempeld als ‘goed’ of ‘heel goed’.

Over zuivelalternatieven zijn consumenten beter te spreken. 42 procent van de ondervraagden geeft aan dat de smaak ‘oké’ is, maar 44 procent zou de smaak als ‘goed’ of ‘heel goed’ omschrijven.

Bedrijven die vlees- en/of zuivelalternatieven produceren, kunnen nog verbeteren op het gebied van textuur en smaak volgens de consumenten.

Reageer op dit artikel