nieuws

Coca-Cola reageert op kritiek Paul Blokhuis: ‘Wij steunen eenduidige etikettering

Algemeen

Coca-Cola reageert op kritiek Paul Blokhuis: ‘Wij steunen eenduidige etikettering

Staatssecretaris Paul Blokhuis liet op niet mis te verstane wijze weten niets te zien in het voedselkeuzelogo van Coca-Cola. Na een lange radiostilte laat het frisdrankconcern van zich horen. Ook Coca-Cola is net als Blokhuis, één van de sprekers op het Food Future Event op 9 april, voorstander van een gemeenschappelijk voedselkeuzelogo.

De kleurcodering die Coca-Cola sinds januari op zijn verpakkingen voert maken onderdeel uit van een pilot die draait in vierentwintig landen. “Wij hebben bij die test kleuren toegevoegd aan het bestaande systeem”, verklaart woordvoerder Kirsten van Zandwijk van Coca-Cola Nederland.

Eenduidige etikettering

Net als Blokhuis is ook Coca-Cola voorstander van een eenduidig transparant systeem in Europa “dat de consumenten begrijpt.” Dat systeem moet dan onafhankelijk en transparant zijn. Wij steunen daarom een eenduidige aanpak van voedingswaarde-etikettering in heel Europa, benadrukt de zegsvrouw. “Omdat wij geloven dat dit het beste is voor consumenten, overheden en industrie.”

Lees ook: Staatssecretaris Paul Blokhuis hekelt voedselkeuzelogo Coca-Cola

Europees voedselkeuzelogo

Coca-Cola is er niet op uit zijn systeem naar voren te schuiven als “het Europese voedselkeuzelogo.” Volgens Van Zandwijk heeft Coca-Cola nu ook niet het ei van Columbus.

“Als straks blijkt dat het beste systeem een ander systeem is dan dat wij nu testen, dan is dat voor ons een belangrijk antwoord op die zoekvraag (welk systeem komt in aanmerking voor Europees voedelkeuzelogo,red) en dan gaan we daar verder mee aan de slag.”

Data en consumentenonderzoek

Volgens Van Zandwijk is het belang om uit de “impasse van onduidelijkheid” te komen als het gaat om de vraag welke voedselkeuzelogo te kiezen. Maar daarvoor is wel meer informatie nodig.

Probleem bij het komen tot zo’n Europees etiketteringssysteem is dat er geen data voorhanden is en ervaring met consumenten in een echte situatie ontbreekt. Verder hebben diverse Europese markten verschillende inzichten over een voedselkeuzelogo, aldus de woordvoerster.

Van Zandwijk: “Om dichter bij het doel (één Europees voedselkeuzelogo, red) en dus dichter bij beantwoording van de vraag te komen denken wij dat het essentieel is dat we proeven uitvoeren om reallife-consumenteninzichten te verzamelen. Daar leveren wij onze bijdrage aan. Analyse van de Europese pilot en onze bevindingen zullen we publiekelijk delen. Het hoeft geen rem te zijn op het lokale proces, integendeel, de learnings kunnen van nut zijn.

Echter, om uit de impasse van onduidelijkheid te komen (geen data, geen ervaring met consumenten in echte situatie, verschillende inzichten in diverse markten, etc) is meer informatie nodig.

Food Future Event

Op het Food Future Event op 9 april in congrescentrum NBC in Nieuwegein wordt dieper ingegaan op de voedselkeuzelogodiscussie. Ook staatssecretaris Paul Blokhuis maakt zijn opwachting op het evenenement. 

Reageer op dit artikel