Cater with Care: Eiwitverrijkt dagmenu verhoogt eiwitinname van ouderen

untitled

Het proefschrift Cater with Care – Impact of protein-enriched foods and drinks for elderly people van Janne Beelen laat zien dat een dagmenu met eiwitverrijkte producten die passen bij de wensen en behoeften van ouderen, hun eiwitinname zowel thuis als in het ziekenhuis kan verhogen.

Zieke ouderen wordt aanbevolen om dagelijks 1,2-1,5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag (g/kg/d) te consumeren. Dit doel wordt door slechts een minderheid van de ouderen behaald. In het Cater with Care®-project zijn producten ontwikkeld die aansluiten bij de wensen van ouderen: vertrouwde producten die dagelijks worden gegeten, waaraan extra eiwit is toegevoegd. Zo hoeven mensen niet méér te eten, ze hoeven alleen de eiwitverrijkte variant te kiezen. In de ontwikkeling is nauw samengewerkt tussen zorgprofessionals, voedingswetenschappers en de oudere consument.

EIWITVERRIJKTE PRODUCTEN

De eerste hoofdstukken van het proefschrift zijn bedoeld als voorstudies voor de gerandomiseerde, gecontroleerde studie (RCT) in de laatste twee hoofdstukken. Interviews met diëtisten en ondervoede ouderen geven aan dat verrijking van vertrouwde, veelgebruikte producten als brood en sap een acceptabele en effectieve strategie kan zijn. Analyse van bestelgegevens van ouderen met en zonder risico op ondervoeding in het ziekenhuis, laat zien dat een energie- en eiwitverrijkt menu nog onvoldoende garantie biedt op een adequate eiwitvoorziening.

Een haalbaarheidsstudie met een klein assortiment verrijkte producten in twee zorginstellingen heeft een toename van de eiwitinname met 12 g per dag laten zien. De laatste studie, een RCT met eiwitverrijkte producten die gestart is in het ziekenhuis en door ongeveer de helft van de deelnemers thuis is voortgezet, laat zien dat het voor oudere patiënten gemakkelijker is om de eiwittarget van 1.2 g/kg/d te halen wanneer ze Cater with Care®-producten krijgen. Ondanks de positieve resultaten op eiwitinname is geen meerwaarde van de producten gevonden voor fysiek functioneren, mogelijk door inactiviteit van de deelnemers. Uit andere studies is bekend dat een combinatie van fysieke activiteit en een eiwitrijk dieet leidt tot een verbetering van het fysiek functioneren.

IMPLEMENTATIE

In Ziekenhuis Gelderse Vallei zijn inmiddels diverse eiwitverrijkte producten opgenomen in het assortiment. Ook is het voedingsbeleid van het ziekenhuis aangepast: omdat uit het onderzoek is gebleken dat de meeste oudere patiënten de norm van 1.2 g/kg/d niet halen, wordt aan alle geriatrische patiënten, COPD-patiënten en patiënten met een heupfractuur standaard eiwitrijke voeding aangeboden.


www.caterwithcare.nl

Janne Beelen, Cater with Care – Impact of protein-enriched foods and drinks for elderly people, 2016

Cater with Care® is een initiatief van de Alliantie Voeding. De consortiumpartners zijn Wageningen University & Research, Ziekenhuis Gelderse Vallei, NIZO Food Research, Carezzo Nutrition BV, Sodexo, Stichting Promotie Kalfsvlees en The Kraft Heinz Company. Het project is mede mogelijk gemaakt met subsidie van GO/EFRO.

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Albert Heijn en Linda lanceren tijdschrift over groente en fruit

Albert Heijn en Linda lanceren tijdschrift over groente en fruit

Albert Heijn lanceert samen met de redactie van Linda het tijdschrift ‘Vrucht’. Hiermee willen de partners de consumptie van groente en fruit stimuleren.Albert Heijn doet jaarlijks onderzoek naar groente en fruit. Uit de meest recente groente- en fruitmonitor blijkt dat Nederlanders steeds meer groente en fruit eten. Echter haalt 58% van de ondervraagden...

Albert Heijn lanceert nieuw tijdschrift over gezondheid

Albert Heijn lanceert nieuw tijdschrift over gezondheid

Een nieuw gratis tijdschrift van Albert Heijn, ‘Gezond Vooruit’, moet mensen inspireren om gezonder te gaan eten en leven.De super gaat het tijdschrift huis-aan-huis verspreiden in heel Nederland. Ook is het verkrijgbaar in alle supermarkten van de Albert Heijn. ‘Gezond Vooruit was al een plan dat we hadden, maar nu passender dan ooit’ vertelt Marit...