Column: Actieve herinneringen

Schermafbeelding 2021-04-30 om 12.28.43

Tekst: Michelle Vrij - Diëtiste in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk en projectmanager bij Nutrimedia. Michelle wisselt als columnist op deze plek af met haar collega Suzan Tuinier.

Het zijn rare tijden! Al meer dan een jaar hebben we te maken met maatregelen die ons door het coronavirus worden opgelegd. Gelukkig worden we eens in de zoveel tijd bemoedigend toegesproken door demissionaire minister-president Mark Rutte. Helaas liet zijn geheugen hem in de steek en heeft hij geen actieve herinneringen aan een overleg waar van de inhoud uitlekte. ‘Had hij daar nou wat aan kunnen doen door gezonder te leven?’, zo vroeg ik me af.

Niet alleen voor Mark, maar voor iedereen is het een hectische periode. Het werk gaat in sneltreinvaart door en je zit de hele dag thuis, waardoor werk en privé gevaarlijk met elkaar verbonden zijn. Tijd om tussendoor te bewegen neem je vaak niet. De wekelijkse training in de sportschool kan ook nog niet doorgaan. En dat is slecht nieuws voor het geheugen, want uit onderzoek blijkt dat beweging goed is voor het denkvermogen.

Stress heeft ook veel invloed op het functioneren van je hersenen. Door stress ontstaat er een reactie in je hersenen en worden er stresshormonen aangemaakt. Helemaal niet erg als dat een keertje gebeurt, maar langdurige stress heeft invloed op je concentratie.

'Wie maakt een serie dagmenu’s voor Rutte?'

Een gezond voedingspatroon heeft natuurlijk ook invloed op onze hersenen. Dat weten wij diëtisten als geen ander. Maar wat moet je dan precies op het menu zetten? Daarover lopen de meningen uiteen. Laten we eens kijken naar de claims die je mag maken op de vverschillende vitamines en mineralen. Dat zijn er nogal wat. Zo mag je op het etiket van veel verschillende vitamines en mineralen zetten dat ze bijdragen aan een normale psychologische functie. Maar ook goed voor de gemoedstoestand, de leerprestatie, het concentratievermogen en het geheugen is toegestaan. Het gaat vooral om B-vitamines, vitamine C en magnesium. Over ijzer, jodium en zink mag je ook zeggen dat ze bijdragen aan een normale cognitieve functie. Keuze genoeg dus!

Als diëtisten hebben we dus een missie: de leider van ons land vertellen dat hij aandacht moet besteden aan zijn leefstijl. Wie maakt er een serie dagmenu’s voor hem? Door te zorgen Mark alle vitamientjes binnenkrijgt dragen wij bij aan zijn normale cognitieve én psychologische functie en kan hij ons zo snel mogelijk uit deze crisis loodsen. Laten we daarna deze tijd maar zo snel mogelijk vergeten, want niemand heeft behoefte aan actieve herinneringen aan het afgelopen coronajaar, toch?

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Brein blijft langer jong bij gezond eetpatroon

Brein blijft langer jong bij gezond eetpatroon

Ben je 65 jaar en eet je gezond, dan is je cognitieve functie vergelijkbaar met een 63-jarige die minder gezond eet. Daarnaast gaat bij gezonde eters de cognitie langzamer achteruit, blijkt uit een cohortstudie van het RIVM.

Boekrecensie: Drankje? van David Nutt

Boekrecensie: Drankje? van David Nutt

Uit Voeding Nu 3: Met zijn boek Drankje? trapt David Nutt tal van open deuren in. Ook zijn afkeer van alcoholgebruik steekt hij – in tegenstelling tot wat hijzelf beweert – niet onder stoelen of banken. Toch is het van oorsprong Britse boek in diverse opzichten een eyeopener.