Column: De NAV LinkedIn *

attachment-Anouk-Geelen-juli-2009

Een aantal maanden geleden kreeg ik via de NAV-nieuwsbrief, net als alle andere leden van de Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen, het verzoek om me te registreren op LinkedIn en me aan te sluiten bij de NAV-group. Hoewel ik tot nu toe alles wat te maken heeft met virtuele gemeenschappen als Hyves, Facebook en Twitter uit de weg ben gegaan, voelde ik me genoodzaakt dit verzoek naar mijn to-do lijst te verplaatsen.

Anouk Geelen, Voorzitter jong-NAV (Nederlandse academie van voedingswetenschappen) Afdeling Humane Voeding, Wageningen Universiteit


Als lid van jong-NAV sta je natuurlijk open voor dit soort initiatieven vanuit het bestuur of van andere leden. LinkedIn is een virtueel sociaal netwerk dat gericht is op vakmensen met als belangrijkste doel geregistreerden te laten profiteren van elkaars (zakelijke) netwerk; een mooie parallel met de NAV als reëel netwerk van geregistreerde wetenschappelijk opgeleide voedingskundigen in Nederland.


Met jong-NAV denken we mee met het bestuur over nieuwe initiatieven en dragen we bij aan het organiseren van activiteiten. Hierbij nemen we altijd de jonge leden als uitgangspunt voor onze keuzes en beslissingen. Uit een enquête onder promovendi kwamen als belangrijkste redenen om lid te worden naar voren: op de hoogte blijven van ontwikkelingen en activiteiten, mogelijkheden om te netwerken en de erkende titel als voedingswetenschapper. Het wordt binnenkort voor nog meer jonge voedingskundigen mogelijk zich te laten registreren en onderdeel uit te maken van het NAV netwerk, daar de registratie-eisen enigszins worden aangepast en een publicatie bijvoorbeeld niet meer verplicht is voor de registratie van niet‑gepromoveerden.


De NAV biedt niet alleen een makkelijke en gezellige ontmoetings- en netwerkplaats, maar informeert en bindt de leden door middel van nieuwsbrief, smoelenboek, vacaturesite en nu dus ook LinkedIn. Daarnaast kunnen we door lidmaatschap van de NAV een gezamenlijk en serieus wetenschappelijk geluid laten horen op het gebied van voeding. De afgelopen tijd is er gediscussieerd over ethische aspecten van voedingsonderzoek in een niet-Westerse setting en de zin en onzin van consumenteninformatie op het etiket. Zorg dat ook jonge voedingskundigen in deze discussies een stem hebben; ga naar www.voedingsacademie.nl, meld je aan en leg de link!


Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 7/8 van juli/augustus 2009 op bladzijde 31

Lees ook
Eten volgens de Schijf van Vijf of een supplement met extra voedingsstoffen?

Eten volgens de Schijf van Vijf of een supplement met extra voedingsstoffen?

Met de opkomst van het coronavirus is in het afgelopen jaar de aandacht voor een goede weerstand enorm toegenomen. In de discussie over wat je met je voeding al dan niet kunt doen om COVID-19 het hoofd te bieden, komen steevast voor- en tegenstanders van extra vitamines en mineralen naar boven. Het Voedingscentrum en orthomoleculair apotheker Gert Schuitemaker...

Albert Heijn en Linda lanceren tijdschrift over groente en fruit

Albert Heijn en Linda lanceren tijdschrift over groente en fruit

Albert Heijn lanceert samen met de redactie van Linda het tijdschrift ‘Vrucht’. Hiermee willen de partners de consumptie van groente en fruit stimuleren.Albert Heijn doet jaarlijks onderzoek naar groente en fruit. Uit de meest recente groente- en fruitmonitor blijkt dat Nederlanders steeds meer groente en fruit eten. Echter haalt 58% van de ondervraagden...

Suiker Unie: ‘Foodwatch houdt moderne heksenjacht op wetenschappers’

Suiker Unie: ‘Foodwatch houdt moderne heksenjacht op wetenschappers’

‘Het is zorgwekkend dat steeds meer wetenschappers niet voor hun mening meer durven uitkomen, bang om besmeurd te raken in de publieke discussie over voeding waarin suiker een rol speelt.’Aan het woord zijn Paul Mesters, directeur van Suiker Unie en Andries Olie die verantwoordelijk is voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij het bedrijf. Beiden...