Column: Een betere wereld met duurzame palmolie *

attachment-Johan-Verburg-januari-2009

Ik zal het u maar eerlijk zeggen: ik wil u iets verkopen. Nee, niet wat u denkt. Als maatschappelijke organisatie verwacht u dat ik om donateurs kom leuren. Nee, dit keer verkoop ik niet die vermaarde Oxfam Novib kalender. Ook al is die al 35 jaar verantwoord, met prachtige langwerpige foto’s uit ontwikkelingslanden. Nee, ik wil dat u een ander duurzaam product koopt.

Niet bij mij, maar gewoon bij uw reguliere leverancier. Ik word er niet wijzer van. Ook uw leverancier en degene bij wie hij inkoopt worden er niet financieel beter van. Slechter trouwens ook niet. Wie er wel beter van worden zijn mijn doelgroepen: mensen die in armoede leven. En het product is duurzame palmolie. Dat zit zo: palmolie is al decennia vermaard als verantwoorde plantaardige vervanger van dierlijk vet. Het zit in allerlei vormen in zeker de helft van de verpakte producten in de supermarkt. Van koekje tot zeepje, van lipstick tot visstick. In de loop der jaren heeft de productie van palmolie echter een niet zo verantwoorde reputatie opgebouwd ten aanzien van mens en milieu. Maar dat is sinds kort verbeterd. In marketing-speak: drie keer beter. Beter voor kleine boeren en plantagearbeiders, die nu eerlijk worden behandeld. Beter voor lokale bevolkingsgroepen, die niet meer van hun land worden verdreven voor de aanleg van oliepalm. Beter voor de natuur, die niet langer hoeft te wijken. Een buitengewoon product dus, die duurzame palmolie. Van één kant bijzonder, omdat producenten, handelaars, merkfabrikanten en NGOs het eens zijn over de duurzaamheid ervan (zie: www.RSPO.org). Tegelijkertijd gewoon, omdat het in de reguliere handel verkrijgbaar is. Wij hebben als strenge NGOs namelijk wat water bij de wijn gedaan om duurzame palmolie in de mainstream te krijgen. Niet alles hoeft meteen perfect. Er gelden zekere minimumeisen voor mens en milieu, maar de rest kan geleidelijk verbeteren. Dat gaat volgens de principes van transparantie en continue verbetering. Iets dat al jarenlang in ISO en HACCP de gewoonste zaak van de wereld is. En met deze duurzame palmolie is dat: een betere wereld.


Johan Verburg, Oxfam Novib Private Sector Programma


Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 1/2 van januari/februari 2009 op bladzijde 31

Lees ook
Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

Leestip: Met een virtualrealitybril naar de supermarkt

Leestip: Met een virtualrealitybril naar de supermarkt

Tijdens de zomerperiode deelde de redactie van Voeding Nu iedere vrijdag een lees-, luister- of kijktip. De rubriek blijkt populair, dus voorlopig houden we de rubriek erin. Vandaag een artikel uit de Volkskrant, over een experiment dat consumenten kan helpen duurzame keuzes te maken in de supermarkt.

Food100 van 2021 bekend

Food100 van 2021 bekend

De Food100 van 2021 is bekend. Op deze lijst van vijftig changemakers jonger dan 30 jaar én vijftig gamechangers ouder dan 30 jaar staan onder andere Jeanne van Ittersum van Trash'ure Taarten, Johan Leenders van Oranjehoen, Joost Rietveld en Merijn Corneel Koops van Too Good to Go, en Linda Klunder en Lars Gierveld van Kumasi Drinks.