Column: Het belang van dubbel inleven

Schermafbeelding 2021-04-23 om 12.35.35

Eva Vermeulen: onderzoeker & trainer bij Duwtje, onderzoeks- en adviesbureau voor gedragsverandering.

‘Gewoon wat gezonder eten’, een regelmatig terugkerend, goedbedoeld advies. Voor mensen die dat met gemak doen, is het soms lastig te begrijpen dat een chocoladereep minder of juist een sinaasappel extra een hele opgave kan zijn. Dat vergt inlevingsvermogen.

Bij de diëtist, voedingsdeskundige en leefstijlcoach zit het met het inlevingsvermogen gelukkig vaak goed. Zij zien dat een combinatie van psychologische, lichamelijke en omgevingsfactoren de gezonde keuze soms tegenwerkt. Zij kunnen trainingen en interventies ontwikkelen die inspelen op deze factoren. Tot de mogelijkheden behoren onder andere aanpassingen in de sociale en fysieke omgeving. Denk aan het creëren van een gezellige, huiselijke en rustgevende sfeer om voedingsinname bij ouderen te stimuleren of het beschikbaarder en zichtbaarder maken van gezonde keuzes (1,2).

Wanneer je deze aanpassingen wilt doorvoeren, is het tijd om je nog een keer opnieuw in te leven. Want net zoals ‘gewoon gezond eten’ niet altijd zo makkelijk en aantrekkelijk is, is ‘gewoon gezond eten stimuleren’ ook niet altijd vanzelfsprekend.

Denk aan een onderzoek in Nederlandse sportkantines, waar onder andere werd geschoven met de productpresentatie en aan kantinemedewerkers werd gevraagd om bij een frisdrankbestelling te vragen of iemand de gewone of de lightversie wilde (2). Alhoewel de uitvoering van deze kantineaanpassingen voor een groot deel goed gingen, waren er ook onderdelen die in de praktijk nu eenmaal niet zo lekker werkten. Stel jezelf voor dat je een kantine vol met dorstige sporters en supporters voor je hebt en dan ook nog eens die extra frisdrankvraag moet stellen (2). Dat schiet er dan vaak bij in. Door de tijd te nemen om in gesprek te gaan met de organisatie, begrip te tonen en belemmerende factoren in kaart te brengen, is de kans op het succesvol aanpassen van de voedselomgeving veel groter. Denk aan de tools waarmee scholen worden geholpen om te voldoen aan de richtlijnen van De Gezonde Schoolkantine (3). Scholen die deze tools kregen, creëerden een gezondere omgeving dan de scholen die deze tools niet kregen.

Maak dus de tijd om je dubbel in te leven, want deze tijd betaalt zich terug.

Referenties

1. Reinders MJ, Onwezen MC, Van Veggel RJFM, Ruissen A, Voordouw J & Dhonukshe-Rutten RAM. Het stimuleren van gezonde voedselkeuzes: onderzoek gericht op schoolkantines en zorginstellingen. LEI, onderdeel van Wageningen UR. 2012.

2. Van Rookhuijzen M & De Vet E. Nudging healthy eating in Dutch sports canteens: a multi-method case study. Public Health Nutrition. 2020;24(2):327-337. 3. Evenhuis IJ, Jacobs SM, Vyth EL, Veldhuis L, De Boer MR, Seidell JC & Renders CM. The Effect of Supportive Implementation of Healthier Canteen Guidelines on Changes in Dutch School Canteens and Student Purchase Behaviour. Nutrients. 2020;12(8):2419.

Lees ook
Van ARFID  tot orthorexia

Van ARFID tot orthorexia

Niet willen eten. Te veel eten of bepaalde types voedsel links laten liggen vanwege de kleur of textuur, in praktijk Gezond Leven Diëtisten van Berdien van Wezel kloppen mensen aan met verschillende voeding-gerelateerde problemen. Soms levert dit zoveel belemmeringen op voor het dagelijks functioneren dat gesproken kan worden van een eetstoornis.

‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

Die vraag onderzocht Laurens van Gestel, die op 2 juli promoveerde bij de Universiteit Utrecht. De sociaal- en gezondheidspsychologie onderzoeker wierp een psychologische blik op wanneer en voor wie nudges effectief en aanvaardbaar zijn.

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

22% van de Nederlanders eten sinds de coronacrisis gezonder en 12% juist minder gezond. Dit kwam uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) naar het effect van de pandemie op ons eetgedrag.