‘De doelgroep kinderen is mijn favoriet’

35418114 - children eating vegetables in kindergarten or at home

Diëtist Liesbeth Verbruggen wilde altijd al een eigen praktijk starten. De ervaring die ze op eerdere werkplekken opdeed, kan ze nu als ondernemer in crisistijd goed gebruiken. ‘De eerste weken waren moeilijk, maar nu zie ik ook mogelijkheden.’

Liesbeth Smit-Verbruggen startte na haar studie als diëtist bij de thuiszorg in Den Haag. Ze werkte er acht jaar. ‘Ik behandelde mensen van alle leeftijden uit alle lagen van de bevolking.’ Ze focuste daar al op de doelgroep kinderen. Toen het onrustig werd bij de thuiszorgorganisatie, switchte ze naar een heel andere baan. Ze ging aan de slag op de marketingafdeling bij een facilitair bedrijf. Daar ontwikkelde ze haar managementskills die haar nu goed van pas komen.

Prima Voeding

Na nog een korte periode bij de thuiszorg, nam ze in 2012 de stap om voor zichzelf te beginnen. Spannend, want ze was zwanger van haar tweede kind. Nu, zeven jaar later, is haar praktijk Prima Voeding uitgebreid met twee diëtisten die werken op negen locaties in Den Haag en Voorburg. De praktijk staat bekend om de specialisatie in kinderen in de leeftijd van nul tot twaalf jaar. ‘Dat is mijn favoriete doelgroep. Het was ook goed om meteen een specialisatie te kiezen, zodat we ons konden onderscheiden van de vele andere diëtisten in de omgeving van Den Haag.’

Specialisatie

In het begin richtte Liesbeth zich ook op de doelgroep zwangere vrouwen. ‘Dat laat ik nu langzaam los. Ik verwijs ze door naar collega’s.’ Specialiseren is nuttig, zegt Liesbeth. ‘Mensen kunnen ons online goed vinden. Bovendien verwijzen andere diëtisten die niets met deze doelgroep hebben, cliënten naar ons door. Dat is heel fijn, zeker in deze coronacrisis. Onze specialisatie helpt ons ook door deze periode heen, dankzij aanmeldingen voor de begeleiding van bepaalde groepen.’

Niet alleen overgewicht

  • Liesbeth-Smit-300x200 Liesbeth Smit-Verbruggen
  • Kinderdiëtisten behandelen niet alleen kinderen met overgewicht. Die groep ziet Liesbeth vooral op school of op koffieochtenden met ouders in de regio Leidschendam en Voorburg. ‘We zien in de praktijk ook veel kinderen die moeilijk eten en een te laag gewicht hebben of kinderen met allergieën voor bijvoorbeeld koemelk, intoleranties of darmklachten.’ Liesbeth vindt deze doelgroep zo boeiend, omdat de adviezen die ze de kinderen en hun ouders geeft voor het leven zijn. ‘Het is ook mooi om te zien dat een kind tijdens het eerste consult nog angstig is, maar de tweede keer heel anders binnenkomt.’

Ontspannen

Het doel van de adviezen van Liesbeth is om ouders ontspannen met keuzes rond voeding om te laten gaan. ‘Er moet geen strijd zijn rondom productkeuzes. Eten moet geen groot issue zijn, maar een fijn moment.’ Ze adviseert ouders om voor pure producten te kiezen. ‘Ik geef ze makkelijke recepten met niet te veel ingrediënten. Het is niet erg om af en toe een potje te gebruiken, maar ook daar is verschil in. Een blik tomatensaus met niet te veel ingrediënten kan prima als basis dienen voor een lekkere saus.’

Uitbreiden

Liesbeth heeft haar praktijk in de afgelopen jaren uitgebreid met twee diëtisten. ‘Dat was een spannende stap, maar ik ben er gewoon voor gegaan.’ Ze is er rustig ingerold en heeft langzaam het aantal uren uitgebreid.

De aangetrokken diëtisten startten met zes uur per week in het begin tot zestig uur nu. ‘Als medewerkers een klein contract hebben, blijven ze rondkijken.’ De uitbreiding is nodig, omdat Liesbeth zelf minder in de praktijk wil zijn en meer wil managen. Ze wil ervoor zorgen dat de praktijk blijft groeien. ‘Maar om goed te besturen is het wel nodig om cliënten te blijven zien. Mijn voorkeur heeft het om een dag in de week spreekuur te blijven houden voor mijn specialisatie in allergieën bij kinderen.’

Coronacrisis

Nu de coronacrisis fysieke consulten onmogelijk maakt, voeren Liesbeth en haar collega’s vrij veel telefonische consulten uit. De cliënten zijn nog huiverig om te videobellen. ‘Daardoor merk ik hoeveel informatie ik haal uit de non-verbale communicatie bij persoonlijk contact. Het is even wennen.’ Ondernemerschap is nu heel belangrijk, merkt Liesbeth. ‘In de eerste weken had ik het moeilijk, maar nu zie ik ook de kansen. Het doel is nu niet om winst te maken maar er met zijn drieën goed uit te komen.’

Minder verwijzingen

Door de specialisatie op kinderen, zou je verwachten dat Prima Voeding weinig te maken heeft met de coronacrisis. ‘Maar we behandelen niet alleen kinderen. In onze praktijk komen ook nog steeds veel volwassenen via de huisartsenpraktijken waar we mee samenwerken. In deze crisisperiode bellen we vooral ouderen die thuiszitten en daarmee een risico lopen op ondervoeding.’ Het aantal aanvragen voor consulten voor kinderen loopt wel erg terug, zeker als het om overgewicht gaat. ‘Kinderartsen en huisartsen zien minder patiënten en verwijzen daarom minder door. Veel mensen zijn bezig met andere dingen en kunnen niet de 100% focus op diëten hebben. We proberen onze cliënten wel te ondersteunen met tips om ook in tijden van quarantaine gezond te eten.’

Advies van Liesbeth:

Do’s: : ‘Als je wil uitbreiden, ga er dan voor. Werkt het niet, dan heb je het in elk geval geprobeerd. Werkt het wel, dan is het een heel fijne toevoeging aan je werk.’

Dont’s: ‘Als je echt niet houdt van het extra werk dat het hebben van werknemers met zich meebrengt, moet je niet aan personeel beginnen. Het kost veel tijd en is niet altijd leuk.’

 
Lees ook
De praktijk van: Cubaanse diëtiste Damaris Palacios Téllez

De praktijk van: Cubaanse diëtiste Damaris Palacios Téllez

Wie in Cuba in het ziekenhuis komt, krijgt binnen 72 uur een intake bij de diëtist. Ja, zelfs bij een gebroken been. Na ontslag uit het ziekenhuis verwijst de diëtist de patiënt door naar een collega in de wijk waar de cliënt woont. Damaris Palacios Téllez werkt in het provinciale ziekenhuis Saturnino in Santiago de Cuba. Hoe runt ze haar praktijk op...

Weerstand in verschillende verschijningen

Weerstand in verschillende verschijningen

‘Juist nu is het belangrijk om aandacht te besteden aan leefstijl’, een boodschap die regelmatig terugkomt in deze coronatijd.In een brandbrief aan het kabinet werd recentelijk zelfs opgeroepen om een campagne te starten over het belang van een gezonde leefstijl tijdens deze pandemie (1). Door onder andere gezonder te eten kan de weerstand immers worden...

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Vandaag maakt uitgeverij Alea Publishers bekend twee bladen van uitgeverij Vakmedianet over te nemen per 1 maart 2021. Het gaat om Vlees Magazine en Voeding Nu.Uitgeefdirecteur Roeland Dobbelaer van Alea Publishers over de overname: ”Voor onze jonge uitgeverij is dit een mooie stap. Beide bladen passen goed in onze portfolio van vakbladen in de foodbranche....