De passie van: NAV-lid Annet Roodenburg

attachment-Annet-Roodenburg

‘Voedingskundigen moeten niet bang zijn voor discussie of wantrouwen’, aldus NAV-lid Annet Roodenburg. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 1.

Hoe bent u in de voedingswereld terechtgekomen?

Toen ik er op mijn zeventiende achter kwam dat je voeding en gezondheid kon studeren, wist ik meteen dat ik dat wilde gaan doen. Ik ben naar één open dag geweest, die van Wageningen, en daar heb ik één studie bekeken: Voeding van de mens. Dat ben ik gaan studeren en daarin ben ik gaan werken, nu al bijna dertig jaar. Na mijn studie heb ik promotieonderzoek gedaan in Wageningen. Daarna heb ik zestien jaar bij Unilever gewerkt als voedingskundig wetenschapper en heb ik managementfuncties uitgevoerd. Afgelopen tien jaar stond in mijn werk de vraag centraal: Hoe de gezonde keuze de gemakkelijke keuze te maken? De antwoorden waren altijd tweeledig: door verbeterde productsamenstelling en door verantwoorde communicatie richting consument.

Wat houdt uw huidige werk in?

Sinds 2010 ben ik lector Voeding & Gezondheid aan de HAS hogeschool. Consumenten, de levelsmiddelensector en voedingsmiddelen zelf staan hierin centraal. Onderzoekslijnen binnen het lectoraat richten zich op productverbetering, doelgroepen (ouderen), gezondheidsgerichte tools in foodservice en food data. Mijn bijdrage aan het onderwijs op de HAS, waar je zowel veehouderij als foodmarketing kunt studeren, laat zich het best omschrijven als de ambitie om ‘iedereen die straks in de voedselketen aan het werk gaat, zich verantwoordelijk te laten voelen voor de gezondheid van de consument’. Van april 2016 tot eind 2018 schreef ik een wekelijks blog. Interviews met spelers uit de hele voedselketen zijn in dat blog verwerkt en gebundeld in een boek met de titel E-nummers en Berengeluiden, dat begin 2019 uitkomt. In deze interviews stonden twee vragen centraal: Hoe zit de voedselketen in elkaar? En hoe kan het gezonder? Als bestuurslid van de NAV ben ik actief betrokken bij een breed overleg over gezonde voeding. Vertegenwoordigers van de organisaties Arts en Leefstijl, het Voedingscentrum, de diëtisten (DCN, NVD) de bewegingsconsulenten (BGN) en Alliantie Voeding in de Zorg trekken gezamenlijk op met twee doelen. Het eerste is de vorming van eenduidige adviezen over gezonde voeding voor consumenten en het voorkomen van verwarring. Het tweede is het geven van inspiratie en na- en bijscholing van zorgprofessionals op het gebied van voeding en leefstijl. Een belangrijk speerpunt is hierbij voeding op het curriculum van de zorgprofessional te krijgen. Het initiatief Student en Voeding is daar een mooie illustratie van.

Wat wilt u nog onderzocht zien?

Ik ben ervan overtuigd dat voedingskundigen meer moeten vertellen en uitleggen over wat ze doen. Niet bang zijn voor discussie of het wantrouwen van de consument. Die angst wekt alleen nog maar meer wantrouwen op. Mijn blog is daar een begin van. Het effect van deze transparantie op de gezondheid van het voedingsmiddelenaanbod zou ik willen onderzoeken. Daarnaast denk ik dat er een wereld te winnen valt, als zorgprofessionals zich meer in de voeding zouden verdiepen. Dat de gecombineerde leefstijlinterventies nu in het basispakket zitten, is een goede start. Hoe dit verder zal gaan, moet goed ondersteund worden door onderzoek.

Lees ook
Albert Heijn en Linda lanceren tijdschrift over groente en fruit

Albert Heijn en Linda lanceren tijdschrift over groente en fruit

Albert Heijn lanceert samen met de redactie van Linda het tijdschrift ‘Vrucht’. Hiermee willen de partners de consumptie van groente en fruit stimuleren.Albert Heijn doet jaarlijks onderzoek naar groente en fruit. Uit de meest recente groente- en fruitmonitor blijkt dat Nederlanders steeds meer groente en fruit eten. Echter haalt 58% van de ondervraagden...

Albert Heijn lanceert nieuw tijdschrift over gezondheid

Albert Heijn lanceert nieuw tijdschrift over gezondheid

Een nieuw gratis tijdschrift van Albert Heijn, ‘Gezond Vooruit’, moet mensen inspireren om gezonder te gaan eten en leven.De super gaat het tijdschrift huis-aan-huis verspreiden in heel Nederland. Ook is het verkrijgbaar in alle supermarkten van de Albert Heijn. ‘Gezond Vooruit was al een plan dat we hadden, maar nu passender dan ooit’ vertelt Marit...

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....