‘De toekomst is niet voor watjes’

Marijke Everts_VanDrie Group

Marijke Everts leidt sinds 2019 de dagelijkse operatie van de VanDrie Group, de grootste kalverintegratie ter wereld. Door de maatregelen tegen COVID-19 kelderde de vraag naar kalfsvlees, omdat dit vlees voor een belangrijk deel in de (buitenlandse) horeca wordt gegeten. Hoe beleefde Everts 2020? De directeur van de VanDrie Group zette zelf haar gedachten op papier.

Foto's: VanDrie Group

2020 stond in het teken van een crisis van ongekende omvang en impact. Geen eenvoudige tijden, zeker niet als je directeur bent bij een grote organisatie als de VanDrie Group. Ben je als jonge hond net begonnen aan je droombaan, wordt een groot deel van de afzetmarkt afgesloten, worstelen kalverhouders met slechte economische perspectieven, zonder behulpzame overheid, en komt de vleessector veelvuldig in het nieuws wegens COVID-brandhaarden in slachterijen en de positie van arbeidsmigranten.

Historisch blijken in dit soort situaties grofweg twee keuzes mogelijk: het beperken van de schade of de kans grijpen om verandering te realiseren.

Reagan

VanDrie GRoup_Vlees+ 1-2021_2

Voormalig Amerikaans president Ronald Reagan koos na het ontploffen van de spaceshuttle Challenger op 28 januari 1986 voor het laatste. Bij de ontploffing kwamen alle zeven bemanningsleden 73 seconden na lancering om het leven. De wereld was in shock. Hoe kon een land als Amerika dit overkomen? Reagan had nota bene miljarden aan het NASA-programma besteed. Op diezelfde dag sprak Reagan de Amerikanen per videoboodschap toe: “I know it is hard to understand, but sometimes painful things like this happen. It’s all part of the process of exploration and discovery. The future doesn’t belong to the fainthearted; it belongs to the brave.”

Zo beïnvloedde Reagan de beeldvorming. De ramp werd zodoende niet zijn Waterloo, maar vormde juist de aanzet om het NASA-programma te continueren en innovatie te stimuleren. De NASA-organisatie werd gereorganiseerd en verbeterde haar veiligheidsprocedures. Pas twee-en-een-half-jaar later werd een nieuw ruimteveer met bemanning - succesvol - gelanceerd: de Discovery.

Door de Coronacrisis voelde ook ik momentum om versneld te vernieuwen. Onder hoge druk worden zaken nu eenmaal vloeibaar. Alles stond eerst in het teken van het aanpakken van de directe effecten van de crisis voor onze bedrijfsvoering. Zoals het nemen van veiligheidsmaatregelen in de vleesverwerkingsbedrijven, samenwerking aangaan met private laboratoria om testcapaciteit op orde te houden en betere afspraken met inleenbureaus vastleggen. Zulke maatregelen garanderen de veiligheid van onze medewerkers het best.

Stikstofcrisis

VanDrie GRoup_Vlees+ 1-2021_3

Naast deze coronapandemie is de stikstofcrisis ook nog niet verholpen. Alhoewel de kalversector de problematiek niet kan oplossen, kunnen we een goede bijdrage leveren. Dankzij nieuwe stalsystemen die aan de bron emissies reduceren, kan de kalversector in de toekomst naar verwachting minimaal 60% emissies verlagen ten opzichte van 2019.

Alhoewel klimaatactie nodig is, wordt realisatie hiervan bemoeilijkt voor veel kalverhouders. De investeringen zijn omvangrijk. Stalsystemen moeten tevens erkend worden volgens de Regeling Ammoniak en Veehouderij (RAV). Zonder een plek op deze lijst erkent de overheid een techniek niet. Op dit moment zijn er weinig RAV-stalsystemen voor de kalverhouderij beschikbaar. Bij nieuwe stallen en versnelde verbouw, zoals geëist door de provincie Noord-Brabant, moet een kalverhouder verplicht gebruikmaken van een RAV-erkende techniek.

Voor mij is duidelijk dat ook de kalversector de komende tijd voor een process of exploration and discovery staat. Een fiks aantal stalinnovaties wordt getest en komt hopelijk snel beschikbaar. Deze innovaties zullen net als de Discovery destijds hun succes moeten bewijzen. Aftellend naar de lancering weten we dat de toekomst onzeker is. Net als de bemanningsleden van de Discovery zullen de kalverhouders moeten beschikken over lef en doorzettingsvermogen. De toekomst is dus duidelijk niet voor watjes. Daarom moeten we vol vertrouwen uitkijken naar een behouden vaart.

Dit artikel verscheen eerder op foodlog.nl

Foodlog