Diëten onder de loep: plantaardig en koolhydraatarm

Onderzoek voeding

Uit een klein Amerikaanse studie komt naar voren dat mensen met een vetarm en plantaardig dieet dagelijks minder calorieën binnenkrijgen dan mensen met een koolhydraatarm en dierlijk dieet.

Onderzoekers van het National Institute of Health en het National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases (NIDDK), vergeleken de effecten van twee diëten onder andere op calorie-inname, hormoonspiegels en lichaamsgewicht. Ze publiceerden hun bevindingen in Nature Medice.

Koolhydraatrijk en vetrijk dieet

‘Onze studie is bedoeld om te bepalen welke invloed verschillende diëten hebben op calorie-inname, hormoonspiegels en lichaamsgewicht’, zegt onderzoeker Kevin Hall, de hoofdauteur van het onderzoek. ‘Vetrijke voeding zou leiden tot een hoge calorie-inname, omdat deze voeding relatief veel calorieën bevat. Aan de andere kant kunnen koolhydraatrijke voedingsmiddelen schommelingen in de bloedglucose en insuline veroorzaken. Dit kan de honger doen toenemen en tot overeten leiden.’

Deelnemers onderzoek

De studie omvatte 20 volwassen zonder diabetes. De deelnemers (elf mannen en negen vrouwen) aten eerst twee weken lang plantaardig en vetarm. Vervolgens aten zij twee weken dierlijk en koolhydraatarm. Het vetarme dieet was rijk aan koolhydraten. Het koolhydratenarme dieet was rijk aan vetten. De voeding van beide diëten was minimaal bewerkt. De deelnemers kregen drie maaltijden per dag, plus tussendoortjes en mochten zoveel eten als ze wilden.

Voedingswaarden diëten

Het plantaardige en vetarme dieet bevatte 10,3% vet en 75,2% koolhydraten. Het dierlijk en koolhydraatarme dieet bevatte 10% koolhydraten en 75,8%. Beide diëten bevatten evenveel eiwitten (14%) en hetzelfde aantal calorieën dat aan de proefpersonen werd gepresenteerd.

550 tot 700 kcal minder per dag

Het onderzoekt laat zien dat de deelnemers tijdens het volgen van een vetarm en koolhydraatrijk dieet,  550 tot 700 calorieën per dag minder aten dan wanneer zij een vetrijk en koolhydraatarm dieet volgden. Ondanks het grote verschil in calorie-inname, rapporteerden de deelnemers geen verschil in honger, genot van maaltijden of voldaan gevoel tussen de twee diëten. Deelnemers vielen bij beide diëten af, maar alleen het vetarme dieet leidde tot een grote afname van het lichaamsvet.

Koolhydraten met hoge glycemische index

Het vetarme dieet bevatte veel koolhydraten met een hoge glycemische index (koolhydraten die snel afbreken en dus snel als glucose in het bloed komen). Dit resulteerde in grote schommelingen in bloedglucose en insuline. De deelnemers aten tijdens het vetarme en plantaardig dieet significant minder calorieën en vielen af in lichaamsvet. Dit resultaat is in strijd met het idee dat koolhydraatrijke diëten leiden  tot teveel eten en dat vetrijk en koolhydraatarm dieet resulteert in gewichtstoename ondanks het hoge vetgehalte.

Overeten en gewichtstoename complex

De bevindingen van het onderzoek suggereren dat de factoren die leiden tot overeten en gewichtstoename complexer zijn dan de hoeveelheid koolhydraten of vet in iemand zijn dieet. In een ander onderzoek toonde Hall vorig jaar aan dat een dieet met veel bewerkt voedsel leidt tot overeten en gewichtstoename in vergelijking met een minimaal bewerkt dieet.

Voordelen beide diëten

‘Onze bevindingen laten voor beide diëten voordelen zien, in ieder geval op korte termijn. Terwijl het vetarme en plantaardige dieet de eetlust helpt verminderen, resulteerde het dierlijk en koolhydraatarm dieet in lagere en stabielere insuline- en glucosespiegels,' zegt Hall. ‘We weten nog niet of deze verschillen op de lange termijn zullen aanhouden.’

Setting experiment

Het onderzoek was niet bedoeld om dieetadvies voor gewichtsverlies te onderzoeken, maar de effecten op de gezondheid te bepalen. Mogelijk waren de resultaten anders als de deelnemers actief probeerden af ​​te vallen. Verder werden alle maaltijden bereid en verstrekt aan deelnemers in de setting van het experiment. Waardoor de resultaten moeilijk te herhalen zijn buiten het experiment, waar factoren zoals voedselkosten, voedselbeschikbaarheid en beperkingen bij het bereiden van maaltijden het naleven van diëten moeilijk kunnen maken. De omgeving van het experiment zorgde echter voor objectieve meting van voedselinname en nauwkeurigheid van gegevens.

Lees ook
Congres VoedingNL: Rol vetweefsel bij  gewichtsbeheersing

Congres VoedingNL: Rol vetweefsel bij gewichtsbeheersing

De hoeveelheid vet per vetcel neemt toe bij gewichtsstijging en af bij gewichtsdaling. Of de vetcel zich, na afvallen weer snel hervult verschilt van persoon tot persoon. Hoe is dit via de voeding te beïnvloeden? Prof. dr. Marleen van Baak, emeritus hoogleraar fysiologie van obesitas aan de Universiteit Maastricht licht het toe.

Petitie 'Maak ons eten weer gezond' 16.000 keer getekend

Petitie 'Maak ons eten weer gezond' 16.000 keer getekend

‘Maak ons eten weer gezond!’ Dat is de oproep aan het nieuwe kabinet van bijna 16.000 Nederlanders die hun handtekening hebben gezet onder de petitie van de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie en Team Gezonde Voeding Nu.

EU subsidieert ontwikkeling duurzaam extractiemiddel eiwitten en oliën

EU subsidieert ontwikkeling duurzaam extractiemiddel eiwitten en oliën

De Europese Unie heeft een subsidie van 2,8 miljoen euro toegekend voor de verdere ontwikkeling van EcoXtract, een middel dat op duurzame wijze plantaardige oliën en eiwitten extraheert.