Digitaal voedingsadvies steeds beter

Hoe beter een digitaal voedingsadvies aansluit bij de behoeften van een individuele consument, hoe gemakkelijker het kan worden opgevolgd. Daarom houden experts van Wageningen Food & Biobased Research in hun digitale advies-tool rekening met persoonlijke eetgewoontes en voorkeuren. Dat werkt. ‘Bij het project Vezel Up bleven veel deelnemers de tool ook na afloop van het onderzoek gebruiken’, aldus de Wageningse expert Mariëlle Timmer.

Voedingsgerelateerde aandoeningen, zoals diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten, komen steeds vaker voor. Om de kans op dergelijke gezondheidsproblemen te verkleinen, is het belangrijk dat consumenten leren welke rol voeding speelt in het behouden en optimaliseren attachment-vezels-300x200 van gezondheid. Algemene richtlijnen als ‘250 gram groente’ of ’30 gram vezels’ blijken lastig in de praktijk te brengen. ‘Mensen hebben behoefte aan een persoonlijk advies dat rekening houdt met hun dagelijkse eetpatroon. Daar kan een slimme digitale tool bij helpen’, weet Mariëlle Timmer, senior onderzoeker Food Informatics.

Wetenschappelijk onderbouwd

Timmer en haar collega’s hebben een digitale advies-tool ontwikkeld waarin naast gedetailleerde productinformatie over bijvoorbeeld ingrediënten, nutriënten, allergenen en geschiktheid voor doelgroepen en eetmomenten, ook wetenschappelijk onderbouwde kennis van diëtisten, voedingskundigen en gedragswetenschappers is opgeslagen. De tool genereert een persoonlijk voedingsadvies aan de hand van het eetgedrag, voorkeuren en andere kenmerken, zoals gezondheidstoestand, wel of geen vegetariër of het gewenste eetmoment.

Voor een eenvoudig advies werkt de tool al goed, zo is onlangs bewezen binnen het project Vezel Up (in samenwerking met de Maag Lever Darm Stichting) waarbij mensen werden gestimuleerd meer vezels te consumeren. ‘Bijna de helft van de deelnemers bleef de tool ook na afloop van de proef gebruiken. Mensen waardeerden de stimulerende, niet dwingende toon en de keuzevrijheid. Ze konden zelf kiezen hoe ze meer vezels wilden consumeren, bijvoorbeeld een croissant bij het ontbijt behouden en bij het avondeten witte rijst door zilvervliesrijst vervangen.’

Complexe doelstellingen

De onderzoekers willen de tool verder uitwerken. Daarbij vormen de complexe doelstellingen voor een gezonder eetpatroon een uitdaging. Timmer: ‘Bij Vezel Up ging het alleen om het verhogen van de vezelopname en dat werkte prima. Met meerdere criteria wordt het complexer. Noten zijn bijvoorbeeld heel vezelrijk, maar bevatten ook veel vet en dus energie. Kozen deelnemers van Vezel Up voor extra noten, dan scoorden ze positief op de vezels, maar hun energie-inname steeg ook. Dat is niet altijd de bedoeling.’

Digitale tool

Al worden de digitale tools steeds persoonlijker, de Wageningse experts zien ze vooral als aanvulling op de adviezen van diëtisten en voedingskundigen en zeker niet als vervanging. ‘Een digitale tool kan de menselijke interactie niet vervangen. Het kan niet inspelen op allerlei psychosociale factoren’, verduidelijkt Timmer, ‘maar kan wel meer mensen bereiken en ondersteunen in de bewustwording.'

Meer informatie over de advies-tool? Neem contact op met Mariëlle Timmer.

Auteur: Ir. Annemarie Barbier-Schenk, freelance journalist

Lees ook
Weerstand in verschillende verschijningen

Weerstand in verschillende verschijningen

‘Juist nu is het belangrijk om aandacht te besteden aan leefstijl’, een boodschap die regelmatig terugkomt in deze coronatijd.In een brandbrief aan het kabinet werd recentelijk zelfs opgeroepen om een campagne te starten over het belang van een gezonde leefstijl tijdens deze pandemie (1). Door onder andere gezonder te eten kan de weerstand immers worden...

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Vandaag maakt uitgeverij Alea Publishers bekend twee bladen van uitgeverij Vakmedianet over te nemen per 1 maart 2021. Het gaat om Vlees Magazine en Voeding Nu.Uitgeefdirecteur Roeland Dobbelaer van Alea Publishers over de overname: ”Voor onze jonge uitgeverij is dit een mooie stap. Beide bladen passen goed in onze portfolio van vakbladen in de foodbranche....

'We moeten cliënten van de Voedselbank-supermarkt stimuleren gezonde keuzes te maken'

'We moeten cliënten van de Voedselbank-supermarkt stimuleren gezonde keuzes te maken'

De passie van... Susan Vermunt. NAV-lid en Supermarktmanager bij Voedselbank Rotterdam.Hoe bent u in de voedingswereld terechtgekomen? ‘Ik hield altijd erg van koken en later is de link naar gezondheid ontstaan. Na de havo heb ik Voeding & Diëtetiek gestudeerd in Nijmegen. Mijn interesse naar de fysiologie van voeding werd steeds groter, waardoor...