Eiwitrijke maaltijdvervangers voor het behoud van een gezond gewicht

belly-2473_1280-A1200x800

Dat eiwitrijke diëten helpen in de strijd tegen obesitas is al langer bekend. Mogelijk zijn ze ook inzetbaar ter voorkoming van overgewicht bij gezonde mensen.

Dat suggereert een studie die de impact van een eiwitrijke totale dieetvervanging op het energiemetabolisme vergeleek met die van een typisch Noord-Amerikaans dieet. De bevindingen zijn gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition.

Eiwitrijke- maaltijdvervangers en diëten

Maaltijdvervangers zijn producten die een complete maaltijd vervangen. Ze zijn qua voedingswaarde compleet en ontworpen om de hele voeding gedurende een bepaalde periode te vervangen. Ze worden steeds vaker ingezet bij obesitas. Een andere populaire strategie voor gewichtsbeheersing zijn eiwitrijke diëten. Hiervan is aangetoond dat ze gewichtsverlies en gewichtsbehoud bevorderen door het vergroten van gevoel van verzadiging, energieverbruik en het vermogen om vetvrije massa te behouden of vergroten.

Onderzoek houdt de populariteit van eiwitrijke diëten niet bij

Onderzoeksleider, Camila Oliveira, een doctoraatsstudent aan de Universiteit van Alberta, merkt op: ‘Gezien de prevalentie van obesitas wereldwijd en de impact ervan op de gezondheid, is het niet verrassend dat voedingsstrategieën zoals totale dieetvervangingen en eiwitrijke diëten steeds populairder worden als gewichtsbeheersingsstrategieën; het onderzoek rond deze onderwerpen heeft echter geen gelijke trend gehouden met hun groei in populariteit.‘

Het experiment

Deelnemers aan het experiment waren gezonde volwassenen (uit Canada) tussen de 18 en 35 jaar met een normaal gewicht. De proefpersonen werden willekeurig in twee groepen gedeeld. Een groep kreeg de eiwitrijke totale dieetvervanging, die bestond uit 35% koolhydraten, 40% eiwit en 25% vet. De tweede groep (de controlegroep) kreeg een dieet met hetzelfde aantal calorieën, maar bestaande uit 55% koolhydraten, 15% eiwit en 30% vet, een typisch Noord-Amerikaans voedingspatroon. Deelnemers kregen de voorgeschreven diëten gedurende een periode van 32 uur terwijl ze in een ‘metabolic chamber’ verbleven.

Hoger energieverbruik en vetoxidatie

Volgens de onderzoekers levert de studie bewijs dat een calorie niet slechts een calorie is. Ze bedoelen hiermee dat een dieet met een hoger eiwitaandeel kan leiden tot een hoger energieverbruik en vetoxidatie in vergelijking met een dieet dat uit hetzelfde aantal calorieën bestaat, maar met een lager eiwitaandeel en een hoger aandeel koolhydraten of vet.

Verder onderzoek nodig

Hoewel de bevindingen beperkt zijn tot gezonde volwassenen met een normaal gewicht, kunnen ze volgens de onderzoekers voedingswetenschappers en zorgverleners helpen de fysiologische effecten van een eiwitrijke totale dieetvervanging bij mensen beter te begrijpen.

‘Het is noodzakelijk om eerst de fysiologische impact te begrijpen van een eiwitrijke totale dieetvervanging in een gezonde bevolkingsgroep, zodat de effecten beter kunnen worden vertaald naar personen met obesitas en gerelateerde comorbiditeiten’, vindt Dr. Carla Prado, professor aan de Universiteit van Alberta en de hoofdonderzoeker van de studie.

Hoofdauteur Camila Oliveira voegt toe: ‘Toekomstige studies zijn nodig om de langetermijneffecten van deze voedingsinterventie op de fysiologie van zowel gezonde als zieke bevolkingsgroepen beter te begrijpen.’

Lees ook
€1,3 miljoen voor ontwikkeling van eiwit uit gist

€1,3 miljoen voor ontwikkeling van eiwit uit gist

Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling kent €1,3 miljoen subsidie toe aan samenwerkingsproject EGGcited, waarin drie bedrijven uit Gelderland werken aan de ontwikkeling en opschaling van niet-dierlijk eiwitpoeder uit gist.

NAGF lanceert video over belang groente- en fruitconsumptie bij jonge kinderen

NAGF lanceert video over belang groente- en fruitconsumptie bij jonge kinderen

Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) publiceert een video met tips om de groente- en fruitconsumptie van kinderen te verhogen.

Brein blijft langer jong bij gezond eetpatroon

Brein blijft langer jong bij gezond eetpatroon

Ben je 65 jaar en eet je gezond, dan is je cognitieve functie vergelijkbaar met een 63-jarige die minder gezond eet. Daarnaast gaat bij gezonde eters de cognitie langzamer achteruit, blijkt uit een cohortstudie van het RIVM.