Firmenich: gember en yuzu de smaken voor 2021
Geur-en smaakbedrijf Firmenich heeft gember en yuzu uitgeroepen tot de smaken van 2021. Volgens het bedrijf staan ze respectievelijk voor kracht en optimisme. Dit is het negende jaar dat het bedrijf een smaak van het jaar benoemt.
‘Onze enquête liet zien dat consumenten meer dan een goede smaak verwachten van hun voedsel en dranken. Ze vinden voedingswaarde en welzijn steeds belangrijker. Dat inspireerde ons om voor deze twee smaken te kiezen,’ zegt Emmanuel Butstraen van Firmenich.
Net als kleur van het jaar
Het bedrijf kiest de smaak van het jaar net zoals Pantone de kleur van het jaar kiest (voor 2021 zijn dat illuminating (geel) en ultimate gray (grijs)). Het bedrijf baseert de keuze op opkomende consumententrends. ‘Zowel yuzu als gember hebben de afgelopen twee jaar wereldwijd bekendheid vergaart. Ze staan symbool voor de wens van de consument naar een gevoel van normaal en heling,’ legt Mikel Cirkus, creative director foresight en trends uit.
Analyse consumentendata
Voor de keuze gebruikt Firmenich de eigen smaakportal. Het bedrijf ontwikkelde het samen met Mintel GNPD. Hiermee kunnen ze jaren aan verzamelde data analyseren op trends rond foodinnovatie. Het bedrijf zag dat zelfs voor Covid, foodbedrijven inzetten op deze twee ingrediënten.
Gember
De populariteit van gember groeide gestaag in de afgelopen 10 jaar. De categorie warme dranken is het sterkst, maar het komt ook voor in een variatie aan categorieen zoals soepen, ijs en zoetstoffen. De ruwe wortel wordt geassocieerd met kracht en energie. Het wordt gewaardeerd om zijn verwarmende en potentieel positief effect op het immuunsysteem.
Yuzu
Yuzu is meer niche dan gember, maar het groeit snel als populaire smaak, zeker in Aziatische gerechten. En vooral in de categorieen dranken en snoep. Het komt tegenwoordig ook voor in hartige maaltijden. De populariteit van deze citrusvariant komt door het gehalte aan vitamine C en antioxidanten. De smaak is zoet, bloemig en zuur tegelijk. De schil bevat noten van bloemen, groen, balsamico en tijm.
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Voeding in de media | week 9-2023
Nederlanders zijn gezonder gaan eten en drinken, Britse supermarkten kampen met ernstige groenten en fruit tekorten en kurkuma blijkt toch minder nuttig te zijn. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.
Inspiratiesessie: ‘NAPV-criteria in de praktijk’
Tijdens de inspiratiesessie ‘NAPV-criteria in de praktijk’ op 8 november, lieten het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de kennispartners zien welke stappen zij zetten om het systeem van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) te verfijnen. Aan bod kwamen onder andere verbeterde transparantie van data en het meewegen van...
Inkijkje in de voedselproductie van Nederland in VPRO Tegenlicht
Nederland is de op één na grootste voedselexporteur ter wereld, net na de Verenigde Staten. Ons land produceert voedsel in overvloed dat naar alle uithoeken van de wereld gaat. Fotojournalist Kadir van Lohuizen geeft in VPRO Tegenlicht een inkijkje in de voedselindustrie en laat zien wat de rol van Nederland is in het wereldwijde voedselsysteem.