Het laatste woord: De waterboodschap *

attachment-Margreet-Olthof-maart-2013

‘Suiker in frisdrank maakt ongemerkt dik’ kopte een bericht afgelopen september in The New England Journal of Medicine. Dit naar aanleiding van onze paper over een 18 maanden durend onderzoek bij ruim 600 kinderen van 5 tot 11 jaar.

Het kan zijn dat u zegt: ‘Nou nou, wat een ophef… open deur...moeten we daar nu onderzoeksgeld aan besteden?’ Die reactie kregen we gelukkig niet vaak. Velen waren blij met dit harde bewijs en sommige felle critici stelden hun mening zelfs bij. Uiteraard is niet iedereen het met ons eens. Gelukkig maar, want in de wetenschap moet je elkaar scherp houden.


Tijd voor actie nu. Dat een kind van ‘diksap’ dik kan worden zal voor menig ouder wellicht een schok zijn. Wat nu? Water of thee? ‘Dat lust mijn kind niet’, hoor je vaak. Hoe krijg je kinderen (en ouders) aan het water? Hierbij lijkt het thema van het NAV-forum in 2010 van toepassing: ‘Jong geleerd, oud gezond!’ De voedingsboodschap is duidelijk: ‘Drink water in plaats van frisdrank of limonade: gezond voor lijf en tanden!’ Daarmee kun je niet vroeg genoeg starten, maar hoe kunnen we ouders en kinderen verleiden tot deze gezonde keus? Misschien kan sociale marketing ons helpen. Sociale marketing past marketinginzichten uit het bedrijfsleven toe om sociaal gewenst gedrag te stimuleren: gezondheid verkopen als een mooie spijkerbroek. Het project JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) is een mooi voorbeeld waarbij sociale marketing wordt toegepast om de waterboodschap te verkondigen, maar er is meer werk aan de winkel. Nieuwe uitdagingen dus! Mooi om na zes jaar fundamenteel wetenschappelijk onderzoek een echte gezondheidsboodschap te kunnen uitdragen.


de Ruyter JC, Olthof MR, Seidell JC, Katan MB. A trial of sugar-free or sugar-sweetened beverages and body weight in children. N Engl J Med 2012;367:1397-406


Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 3/4 van maart/april 2013 op bladzijde 27

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Interview Guido Camps: Vet lekker!

Interview Guido Camps: Vet lekker!

Uit Voeding Nu 3: Het zijn niet alleen bouwstenen en smeermiddelen voor ons lichaam, vetten bepalen ook de smaak van voedingsmiddelen. Waarom vinden we vet eigenlijk zo lekker? Dr. Guido Camps, dagvoorzitter en spreker op het congres VoedingNL 21 over Vet en metabole gezondheid: “Vet is gewoon de zesde smaak, naast zoet, zout, zuur, bitter en umami.”

Wat vinden diëtisten van intermittent fasting?

Wat vinden diëtisten van intermittent fasting?

Eerder publiceerde Voeding Nu een studie waaruit blijkt dat intermittent fasting kan helpen bij afvallen. Voeding Nu sprak met twee diëtisten en een leefstijlcoach over dit onderwerp. Wat is hun visie op vasten? Hoe zetten zij dit in hun praktijk in?Uit de studie bleek dat mensen die alleen tussen 3 en 7 of tussen 1 en 7 mochten eten, namen gemiddeld...