Mensen kunnen neofobie overwinnen als ze voordelen van insecten zien

attachment-Insect_food_stall-A1200x800

Consumenten zijn bereid om insecten te proberen, wanneer ze de voordelen ervan zien op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.

Dat blijkt uit onderzoek van universiteiten in verschillende landen, gepubliceerd in het tijdschrift Foods.

Barrière om insecten te eten

Insecten zijn een duurzame alternatieve eiwitbron, evenals plantaardige eiwitten. Toch ervaren consumenten een barrière om ze te proberen. Dat geldt vooral in westerse culturen, waar insecten eten ongebruikelijk is. Voor plantaardige eiwitten zijn die barrières anders, maar ook daarvoor geldt dat veel mensen niet aan de producten gewend zijn.

Enquêtes onder consumenten uit negen landen

De wetenschappers onderzochten de attitude van consumenten ten opzichte van insecten en plantaardige eiwitten. Ook vroegen ze naar hun bereidheid om deze producten te proberen, te kopen of er een hogere prijs voor te betalen. Door welke factoren worden consumenten beïnvloed? 3091 consumenten in negen landen vulden vragenlijsten in. De deelnemers kwamen uit China, de Verenigde Staten, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nieuw Zeeland, Nederland, Brazilië, Spanje en de Dominicaanse Republiek.

attachment-insecten-eten-open-vn-4-300x257 Neofobie overwinnen als mensen voordelen zien

Het onderzoek toonde aan dat de intenties van consumenten weliswaar gehinderd worden door neofobie, de angst om nieuwe producten te proberen. Toch kunnen mensen volgens de onderzoekers deze neofobie overwinnen, als ze overtuigd zijn van de voordelen van de eiwitbronnen. Daarbij gaat het om de goede voedingswaarde, impact op het milieu, gezondheid en sensorische aspecten. Dit geldt zowel voor insecten- als voor plantaardige eiwitten.

Voedingswaarde van vlees is barrière voor plantaardig, niet voor insecten

De belangrijkste barrière om plantaardige producten te proberen en te kopen, is de verwachte voedingswaarde van vlees. Waarschijnlijk denken mensen belangrijke voedingsstoffen te missen als ze plantaardige vervangers eten. Dat geldt echter niet voor producten gebaseerd op insecteneiwit. Mensen willen ze nog steeds proberen, kopen en zijn bereid er meer voor te betalen. De smaak, geur en structuur van vlees ervaren mensen wel als een barrière om voor insecten te kiezen.

Eiwittransitie

De transitie naar alternatieve eiwitbronnen is complex, vinden de onderzoekers. Consumenten worden gestimuleerd om te schakelen van dierlijke naar alternatieve proteinen door ze te wijzen op gezondheids- en duurzaamheidsvoordelen van deze producten. Aan de andere kant worden ze geremd door neofobie en door hun eigen opvattingen over de voordelen van vlees.

Lees ook
Congres 'Een gezonde toekomst is plantaardig' van PAN Nederland op zaterdag 28 mei

Congres 'Een gezonde toekomst is plantaardig' van PAN Nederland op zaterdag 28 mei

Zaterdag 28 mei 2022 organiseert Physicians Association for Nutrition the Netherlands, PAN Nederland, haar eerste congres: ‘Een gezonde toekomst is plantaardig’ in de Janskerk in Utrecht. Op het congres zal keynote spreker Wendy Walrabenstein de eerste resultaten van haar promotieonderzoek Plants for Joints naar de invloed van een plantaardig leefstijlprogramma...

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

Foodwatch spant rechtszaak aan tegen de Staat over separatorvlees

Foodwatch spant rechtszaak aan tegen de Staat over separatorvlees

Voedselwaakhond foodwatch start een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat omtrent separatorvlees, ook wel “pink slime” genoemd. Volgens foodwatch maakt de Staat niet duidelijk in welke producten separatorvlees zit, breekt de Staat de Europese wet en heeft de NVWA geen mensen en middelen om toezicht te houden en in te grijpen als er iets grondig misgaat.