Minder vlees? Meer plantaardig! *

attachment-Plantaardig-januari-2013

Het Voedingscentrum heeft nooit een expliciete campagne gevoerd om minder vlees te gaan eten. Dat zit er voor 2013 ook niet in. Maar impliciet is het wel degelijk een boodschap. De boodschap van de Schijf van Vijf is om veel groente, fruit, brood en andere volkorenproducten te eten. Wanneer we dat doen is er vanzelf minder ruimte op het bord voor vlees en andere dierlijke producten.

Als we kijken naar de voedselconsumptiepeiling dan eten vrouwen ruim 450 gram plantaardige basisproducten en zo’n 200 gram deels dierlijk, deels plantaardige producten (zoals roomijs, soep, snacks en gebak). Kijken we naar de aanbevolen hoeveelheden van het Voedingscentrum, dan hebben we het over minimaal 850 gram plantaardige basisproducten. Dit zijn concreet voor vrouwen de hoeveelheden op een rijtje: 200 gram groente, 200 gram fruit, 210 gram brood, 200 gram graanproducten, aardappelen of peulvruchten, 45 gram olie en nog wat extra’s. De overige basisproducten betreft de aanbevolen hoeveelheid van 100 (vrouwen) tot 125 gram (mannen) eiwitrijke producten en 1500 ml vocht. Dit zou een volwassen vrouw moeten eten om voldoende eiwit, vitamines en mineralen binnen te krijgen. Die 100 tot 125 gram is berekend op basis van het huidige consumptiepatroon en de aanbevelingen voor voedingsstoffen, zoals ijzer en vitamine B12 van de Gezondheidsraad.


Meer plantaardig eten is dus de boodschap. Bij veel consumenten bestaat nog het misverstand dat het Voedingscentrum 100 gram vlees per dag bij de warme maaltijd adviseert. Dat is niet zo. Variatie is hier de boodschap. In die 100 gram zitten ook de aanbevolen twee keer per week vis en de geconsumeerde eieren en eventueel de plantaardige vleesvervangers. Aan 40 tot 70 gram vlees, inclusief vleeswaren, heb je daarnaast dus voldoende!


Hoe eet je dan minder vlees? Het Voedingscentrum wil daar duidelijker over zijn. In de eerste plaats kun je kleinere porties nemen. Klein betekent zo’n 70 gram. In de tweede plaats adviseren we te variëren, door drie keer in de week vlees te vervangen door vis, ei, peulvruchten, noten of andere plantaardige vleesvervangers. Hoewel minder vlees dus sinds het ontstaan van de Schijf van Vijf impliciet de boodschap is, is het nu meer actueel geworden. Vooral omdat de Gezondheidsraad sinds 2011 zich duidelijk uitgesproken heeft over het feit dat minder vlees eten niet alleen gezonder is, maar ook meer ecologisch verantwoord. Hun conclusie is: “Gebruik een minder dierlijke, meer plantaardige voeding.” Dit voedingspatroon houdt immers verband met een lager risico op hart- en vaatziekten en is ecologisch minder belastend. Maar vanuit gezondheidsperspectief is – en vanuit ecologisch oogpunt lijkt – het niet nodig vlees en zuivel volledig te mijden.


Maar ja, het is natuurlijk veel beter om een positieve boodschap te hebben: Eet meer plantaardig: meer groente, fruit, volkoren graanproducten en peulvruchten. Dan is er vanzelf minder ruimte voor… vul maar in.


Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 1/2 van januari/februari 2013 op bladzijde 11

Lees ook
De passie van: NAV-lid Corné van Dooren

De passie van: NAV-lid Corné van Dooren

Uit Voeding Nu 3: De passie van NAV-lid Corn'e van Dooren: ‘Ik kijk uit naar onderzoek over de biodiversiteit op ons bord’

Online event: De dilemma's van duurzaam eten

Online event: De dilemma's van duurzaam eten

Op donderdag 20 mei vindt de tweede Food Inspiration Session plaats. Tijdens deze online bijeenkomst, georganiseerd door Nutrimedia en Fix13, spreken verschillende experts over de dilemma's van duurzaam eten.

Eetgedrag is weinig veranderingsgezind

Eetgedrag is weinig veranderingsgezind

Als er gezegd – of verzucht – wordt dat een mens eigenlijk nooit verandert, dan gaat het niet alleen over iemands karakter maar ook om gedrag. Gedrag is vaak minder veranderingsgezind dan gedacht of gehoopt. Gewoontes hebben diepe wortels die gedrag ‘vasthouden’. Dit geldt zelfs in deze disruptieve tijden van de coronapandemie. Maar het belang van verandering...