Over de grens

attachment-Suzan-Tuinier

Een nieuwe opdracht, een overleg over een workshop voeding in media, een handleiding over storytelling, de laatste teksten voor een nieuwe website én oh ja, deze column. ‘Morgen gaat Voeding Nu naar de drukker’, mailt de hoofdredacteur me vriendelijk doch dwingend. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 8.

Wat een hectische dag! Tijd om te lunchen gun ik mezelf vandaag niet. Ik prop een overbleven chocoladeletter in mijn mond Een pure, die vind ik niet eens lekker. Gek eigenlijk dat ik precies weet hoe ik gezond moet eten, maar het in de praktijk lang niet altijd doe. Dat noemen we ook wel de intention-bahavior gap. De grens tussen weten en eten fascineert me. Ik sprak er laatst zelfs over tijdens een TEDx-pitch. Voor degene die geen idee heeft waar ik het over heb: TEDx is het beste te vergelijken met de Champignons League, maar dan voor sprekers. En voor voedingscollega’s met zendingsdrang een mooie kans: in die talks is voeding een zwaar onderbelicht onderwerp.


Ik begon mijn verhaal met het net verschenen preventieakkoord. Het is prachtig dat de overheid ons wil helpen door fabrikanten minder suiker en zout in producten te laten stoppen en een nieuw voedselkeuzelogo op het etiket laat zetten. Maar zal dit echt helpen?


We moeten iets anders verzinnen, zo bepleitte ik tijdens mijn pitch. Leren om naar ons onderbuikgevoel te luisteren. Dat klinkt spiritueel en vaag, maar ik gaf er een wetenschappelijk draai aan door the brain-gut axis als mogelijke oplossing aan te dragen om ons voedingsgedrag te veranderen.


Klinkt goed, maar zelf vergeet ik dus soms om naar dat onderbuikgevoel te luisteren. Met een eigen bedrijf, een gezin en dan ook nog een triatlon als tijdrovende hobby, zal dat niemand verbazen. Het klinkt misschien dramatisch, maar dat is het niet. Ik functioneer namelijk het best op of net over die grens, ook al weet ik hoe het hoort. Dat geeft me namelijk het gevoel dat ik leef!


De kunst is om na zo’n drukke periode weer tot rust te komen en wél naar je gevoel te luisteren. Voorlopig ga ik dus even geen grenzen over. Ja, die om in de Franse Alpen te kunnen komen en daar de grens tussen 2018 en 2019 te vieren, maar daar blijft het voorlopig bij!

Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...