Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Supermarket cart filled up with products

Stichting Questionmark start een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de duurzaamheid van Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk, Coop en Ekoplaza. In dit artikel worden aandachtspunten genoemd voor het onderzoek.

Met het vergelijkingsonderzoek “Superlijst Groen” maakt Questionmark een ranglijst van supermarkten op basis van hun duurzaamheid. Voor dit onderzoek werkt Questionmark samen met Natuur & Milieu, Natuurmonumenten en Mighty Earth. Onderaan dit artikel lees je wat supermarkten kunnen doen tegen ontbossing en voor biodiversiteit.

Invloed supermarkten

Questionmark stelt dat het voedingspatroon aangepast moet worden om het voedselsysteem toekomstbestendig te maken. Supermarkten hebben volgens de stichting een grote invloed op de keuzes die hun klanten maken, aangezien 70 procent van wat Nederlanders dagelijks consumeren uit de supermarkt komt.  

Kansen grijpen

Supermarkten hebben met hun grote inkoopvolumes een machtige rol in productieketens. Supermarkten zijn uitstekend gepositioneerd om zowel het Nederlandse voedselpatroon gezonder en duurzamer te maken, als verduurzaming in productieketens te versnellen. Met Superlijst helpen we supermarkten deze kans te grijpen”, zegt Charlotte Linnebank, directeur Questionmark. 

shutterstock_1402114625-A1200x800-300x200

Vlees minder centraal

“Wij zijn heel benieuwd naar de inspanningen van de verschillende supermarkten om vegetarisch eten aantrekkelijk te maken. Uiteindelijk is het idee dat supermarkten vlees ook minder centraal gaan stellen in hun marketing”, aldus Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu. 

Gezonde biodiversiteit

“Wij willen weten of de supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen om de consument te helpen bij te dragen aan een mooier en natuurrijker Nederland. Bijvoorbe

eld door de consument te helpen kiezen voor producten die zijn geproduceerd met aandacht voor een gezondere biodiversiteit in de boerennatuur”, stelt Marc van den Tweel, directeur Natuurmomenten. 

Ontbossing

“Supermarkten zijn erbij gebaat het eerlijke verhaal over ontbossing in hun aanvoerketens voor soja en vlees te vertellen. Daarom is het belangrijk de prestaties van supermarkten om ontbossing in hun aanvoerketen aan te pakken te vergelijken, zodat hun klanten een bewuste keus kunnen maken”, vertelt Wouter kolk, directeur Mighty Earth Nederland. 

De resultaten van het vergelijkingsonderzoek worden in mei 2021 gepubliceerd. 

Lees ook
Educatief Programma Floriade doet oproep naar vraagstukken rondom duurzaamheid

Educatief Programma Floriade doet oproep naar vraagstukken rondom duurzaamheid

Onderwijsinstituut Aeres is voor het Educatief Programma Floriade op zoek naar vraagstukken en projecten rondom duurzaamheid, waar leerlingen en studenten mee aan de slag kunnen gaan, met als doel om jonge mensen te interesseren in duurzaamheidsthema’s (waaronder voeding en gezondheid).

Hoe verbeter je planeet en gezondheid mensen?

Hoe verbeter je planeet en gezondheid mensen?

Alessandra Grasso promoveerde onlangs aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Op basis van Europese studies analyseerde ze trends in voeding van specifieke doelgroepen. Het veld van nutrition kent veel tegenstrijdigheden. Wat gezond is voor mensen, is niet per se goed voor de planeet.

Winnaar Food Innovation Award: ‘Bijdragen aan duurzame en gezonde wereld’

Als jonge productontwikkelaar hoopt Guusje van der Vleuten (22 jaar) een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Ze viel met haar Better Bites, kubusvormige vegetarische ovensnacks, in de prijzen.