Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Supermarket cart filled up with products

Stichting Questionmark start een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de duurzaamheid van Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk, Coop en Ekoplaza. In dit artikel worden aandachtspunten genoemd voor het onderzoek.

Met het vergelijkingsonderzoek “Superlijst Groen” maakt Questionmark een ranglijst van supermarkten op basis van hun duurzaamheid. Voor dit onderzoek werkt Questionmark samen met Natuur & Milieu, Natuurmonumenten en Mighty Earth. Onderaan dit artikel lees je wat supermarkten kunnen doen tegen ontbossing en voor biodiversiteit.

Invloed supermarkten

Questionmark stelt dat het voedingspatroon aangepast moet worden om het voedselsysteem toekomstbestendig te maken. Supermarkten hebben volgens de stichting een grote invloed op de keuzes die hun klanten maken, aangezien 70 procent van wat Nederlanders dagelijks consumeren uit de supermarkt komt.  

Kansen grijpen

Supermarkten hebben met hun grote inkoopvolumes een machtige rol in productieketens. Supermarkten zijn uitstekend gepositioneerd om zowel het Nederlandse voedselpatroon gezonder en duurzamer te maken, als verduurzaming in productieketens te versnellen. Met Superlijst helpen we supermarkten deze kans te grijpen”, zegt Charlotte Linnebank, directeur Questionmark. 

shutterstock_1402114625-A1200x800-300x200

Vlees minder centraal

“Wij zijn heel benieuwd naar de inspanningen van de verschillende supermarkten om vegetarisch eten aantrekkelijk te maken. Uiteindelijk is het idee dat supermarkten vlees ook minder centraal gaan stellen in hun marketing”, aldus Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu. 

Gezonde biodiversiteit

“Wij willen weten of de supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen om de consument te helpen bij te dragen aan een mooier en natuurrijker Nederland. Bijvoorbe

eld door de consument te helpen kiezen voor producten die zijn geproduceerd met aandacht voor een gezondere biodiversiteit in de boerennatuur”, stelt Marc van den Tweel, directeur Natuurmomenten. 

Ontbossing

“Supermarkten zijn erbij gebaat het eerlijke verhaal over ontbossing in hun aanvoerketens voor soja en vlees te vertellen. Daarom is het belangrijk de prestaties van supermarkten om ontbossing in hun aanvoerketen aan te pakken te vergelijken, zodat hun klanten een bewuste keus kunnen maken”, vertelt Wouter kolk, directeur Mighty Earth Nederland. 

De resultaten van het vergelijkingsonderzoek worden in mei 2021 gepubliceerd. 

Lees ook
Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat een derde van de Europese consumenten in het afgelopen jaar meer geïnteresseerd is geraakt in het leren over de invloed van voeding op hun gezondheid. Bijna drie kwart is bovendien bereid meer te betalen voor duurzame voedingsproducten.

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.

Lessen uit COVID | Stimuleer gezond en duurzaam eten

Lessen uit COVID | Stimuleer gezond en duurzaam eten

COVID-19 heeft het eetgedrag van groepen Nederlanders doen omslaan naar gezonder en duurzamer of juist ongezonder eten. Het merendeel van de mensen laat een vergelijkbaar patroon zien, maar vooral jongeren, mensen met overgewicht en kwetsbare mensen zijn anders gaan eten.