Vleesconsumptie stijgt, maar ook populariteit vleesvervangers neemt toe

shutterstock_1402114625-A1200x800

Ondanks een toenemende populariteit voor vleesvervangers, is de vleesconsumptie in Nederland in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat stelt de dierenrechtenorganisatie Wakker Dier op basis van onderzoek door het bureau Wageningen Economic Research. Tegelijkertijd met deze cijfers, publiceert de ING een rapport waaruit blijkt dat de Europese markt voor vlees- en zuivelalternatieven sterk groeit.

Het totale verbruik van vlees en vleeswaren bedroeg in 2019 per hoofd van de bevolking 77,8 kilo. Ruim een halve kilo meer dan in 2018 toen er 77,2 kilo werd geconsumeerd. Bij deze verbruikscijfers wordt ook het karkas meegeteld.

Minder vlees noodzakelijk

En dat terwijl er juist veel minder vlees moet worden gegeten, vindt Wakker Dier. 'Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, onze gezondheid. En niet in de laatste plaats de dieren zelf. Een uiterst zorgelijke ontwikkeling', zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

shutterstock_687856165-A1200x800-300x200 Vooral kip

Na een daling tussen 2009 en 2016 wordt vanaf 2017 weer meer vlees gegeten, vooral kippenvlees. Nederland eet nu jaarlijks zo’n 200 miljoen kippen. 'Die hebben bijna allemaal een rotleven in overvolle, dichte stallen', zegt Hilhorst. Volgens onderzoeker Hans Dagevos zijn we nu weer op het niveau van 2007. 'Omdat we weer meer vlees zijn gaan eten, hebben we de geboekte winst van de jaren ervoor teniet gedaan', vertelt hij aan de NOS.

Toerisme en restaurants en vleesconsumptie

Volgens Dagevos komt de toenemende vleesconsumptie in Nederland door het groeiende toerisme en consumptie in de horeca. 'Waar flexitariërs thuis niet tot nauwelijks vlees eten, wordt dat in de horeca weleens opzij gezet', aldus Dagevos. In het onderzoek gaat het om vlees dat in Nederland wordt verkocht, dus ook wat toeristen consumeren. 'Maar dat neemt niet weg dat Nederlanders nog steeds veel vlees eten. Als je denkt dat veel mensen in Nederland vegetariër zijn, kijk je eigenlijk alleen naar je eigen bubbel', concludeert Dagevors tegenover NOS.

Vegetarisch een trend

De stijging van vleesconsumptie staat volgens de organisatie haaks op de foodtrends van de laatste jaren waarin vegetariërs en flexitariërs juist terrein winnen. Mogelijk wordt er in restaurants en fastfoodketens meer vlees gegeten door toeristen en flexitariërs. 'Het lijkt er op dat de flexitariër thuis zijn best doet, maar dat buitenshuis even vergeet', aldus Hilhorst.

‘Gedragsverandering in eten gaat heel erg traag.’

Hans Dagevos – onderzoeker

Corona: ander beeld

De onderzoekers verwachten dat de cijfers over 2020 door de coronacrisis een ander beeld laten zien. Door coronamaatregelen loopt het toerisme terug en zijn veel restaurants gesloten. 'Door het sluiten van de horeca en het gedeeltelijk stilvallen van toerisme, zal er waarschijnlijk dit jaar in Nederland minder vlees worden verkocht', sluit Dagevos zich daarbij aan.

Volgens Dagevos moet gekeken worden naar het aanbod, de alternatieven en de prijzen om de vleesconsumptie omlaag te krijgen. 'Gedragsverandering in eten gaat heel erg traag, en vlees blijft sterk verankerd in onze eetcultuur', vertelt de onderzoeker aan de NOS.

Sterke groei vleesvervangers

Ondanks een stijging in vleesconsumptie, groeit ook de Europese markt voor vlees- en zuivelalternatieven sterk. De totale winkelomzet lag in 2019 op €4,4 miljard, dit loopt naar verwachting op tot €7,5 miljard in 2025. Dit blijkt uit een rapport van de ING. Deze stijging zal volgens de bank nog geen hele grote impact hebben op de jaarlijkse totale uitgaven aan vlees en zuivel van €300 miljard. Wel zal de stijging een nieuwe concurrentiestrijd met zich meebrengen.

Relatief klein aandeel

Startups zoals Beyond Meat, multinationals zoals Unilever en Nestlé, maar ook vlees- en zuivelbedrijven stappen in de productie van vlees- en zuivelvervangers. De ING voorspelt in haar rapport dat vleesvervangers op prijs en smaak steeds beter kunnen concurreren met vleesproducten. Ondanks de voorspelde groei tot €7,5 miljard in 2025, blijft het aandeel van de vlees- en zuivelvervangers in de totale Europese markt voorlopig nog relatief klein volgens de ING. Het ING Economisch Bureau schat het marktaandeel van vleesvervangers op 1,3 procent en 4,1 procent voor zuivelvervangers in 2025.

Verbeterpunten

Volgens de bank hoort Nederland bij de Europese landen met de grootste afzet van vlees- en zuivelvervangers, samen met Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. In 2019 lag de omzet van zuivelvervangers in Nederland op €150 miljoen en van vleesvervangers op €140 miljoen. Volgens de ING moeten vlees- en zuivelvervangers op drie punten verbeteren om de concurrentie met vlees aan te kunnen gaan. Op dit moment zijn alternatieven relatief duur, de smaak en textuur laat te wensen over ten opzichte van vlees en het aanbod is in sommige productgroepen beperkt.

Productie switch

Door de opkomst van plantaardige alternatieven worden veel vlees- en zuivelbedrijven geconfronteerd met startups en grotere voedingsmiddelenbedrijven die plantaardige producten introduceren. Verschillende vlees- en zuivelproducenten stappen daarom ook in de productie van plantaardige alternatieven.

plantaardig-300x200 Lange weg te gaan

Ondanks de sterke groei, verwacht de ING niet dat plantaardige vlees- en zuivelalternatieven op korte termijn op grote schaal de plek van vlees- en zuivelvervangers innemen. Zelfs als de plantaardige industrie op dit niveau blijft doorgroeien, duurt het nog tot minimaal 2050 voordat de verkopen zich met die van vlees en zuivel kunnen meten, concludeert de ING.

Week van VMT

Jorgen Boukes van KFC, Joeri Hollink van Ojah en Jos Havekotte van Zandbergen zullen tijdens De Week van VMT deelnemen aan een paneldebat waarin verschillende productontwikkelaars van plantaardige vleesalternatieven vertellen waar ze allemaal rekening mee houden bij de ontwikkeling.

200002742-De-week-van-VMT-Eventlogo-DEF-1024x445
 
Lees ook
Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

22% van de Nederlanders eten sinds de coronacrisis gezonder en 12% juist minder gezond. Dit kwam uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) naar het effect van de pandemie op ons eetgedrag.

€1,3 miljoen voor ontwikkeling van eiwit uit gist

€1,3 miljoen voor ontwikkeling van eiwit uit gist

Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling kent €1,3 miljoen subsidie toe aan samenwerkingsproject EGGcited, waarin drie bedrijven uit Gelderland werken aan de ontwikkeling en opschaling van niet-dierlijk eiwitpoeder uit gist.

Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

Van alle Europeanen eten Nederlanders de meeste vleesvervangers. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen, gepubliceerd door het Smart Protein project, in samenwerking met ProVeg International. Ook besteden we het meeste geld aan plantaardige vervangers.