Vleesvervangers, voor elk wat wils

Vegaburger_pixabay

Vegetariërs, flexitariërs en veganisten vormen een groeiende groep consumenten. De een wil de smaak en bite van vlees proeven en ervaren, de ander wil vooral een smakelijk alternatief voor de nodige eiwitten. Snel klaar is ook een wens. Het kan allemaal. Er komt steeds meer aanbod, voor elk wat wils.

1. Matthijs Nieuwkoop, PLNT Future Food Group: 
‘Wij weten hoe een vleesvervanger moet smaken’

Midden in de coronacrisis van 2020 besloot de Future Food Group met merknaam PLNT een nieuwe weg in te slaan, door fors te investeren in plantaardige vleesvervangers. Product & Development Manager Matthijs Nieuwkoop spreekt liever van ‘vleesopvolgers’. “In PLNT komen zowel plant als planet terug”, legt Nieuwkoop uit. Hij werkt samen met Senior Innovation Manager Jos Haverkotte, die uit de slagerswereld komt en als geen ander verstand heeft van vlees en smaak. “Wij mikken niet zozeer op de vegetariërs en veganisten, maar op de (potentiële) flexitariërs. Die willen vlees af en toe overslaan. Juist zij kunnen worden verleid met smaken, mondgevoel en texturen die heel dicht bij vlees staan. Wij zijn van oorsprong vleesspecialist en weten hoe we vleesopvolgers moeten maken die lijken op het origineel. Voor vegetariërs en veganisten speelt dat minder, want zij verwachten geen vleesachtige smaken. Wij vinden vlees lekker, maar geloven ook dat het wel wat minder kan. We zijn niet belerend maar bieden wel een alternatief.”
Bij PLNT-producten - op basis van in Oostenrijk zeer duurzaam geproduceerde non-GMOsoja en peulvruchten - wordt een innovatieve technologie gebruikt. “De vezelige structuur doet sterk denken aan echt vlees”, stelt Nieuwkoop. “Veel vleesvervangers zijn geproduceerd via high moisture extrusion. Wij passen een wat minder hoge druk toe. Dat resulteert in een meer open structuur. Zo lijkt het meer op echt vlees. De gebruikte plantaardige eiwitten staan qua aminozurengehalte op gelijke hoogte als dierlijke eiwitten. Verder zitten onze marinades niet alleen om het product heen, maar ook erin.” PLNT produceert naast hamburgers en worstjes ook reepjes, zoals plantaardig stoofvlees. “Vergeleken met echt vlees is de bereidingstijd wel veel korter”, zegt Nieuwkoop. Dat maakt het een ideaal product voor chefs of consumenten die snel een lekker vegan menu op tafel willen zetten.”
Verder richt het bedrijf zich op de ontwikkeling van ‘vegan visopvolgers’. Afnemers van PLNT-producten zijn onder meer supermarkten van Vomar, een aantal Jumbo-supermarkten, Taco Mundo en bezorgservice Getir. Nieuwkoop: “Met name de visburgers zijn een enorme hit.”

futurefoodgroup.nl/plnt

2. Frank Jong, Rubisco Foods: 
‘Waterlinzen hebben een zeer hoog eiwitgehalte’

Rubisco Foods is een startup die zich richt op de productie van zeer hoogwaardige, goed verteerbare eiwitten uit waterlinzen en luzerne (alfalfa). Het concept om eiwitten uit waterlinzen en luzerne te winnen stamt uit 2013 en is daarna verder doorontwikkeld, vertelt business development manager Frank Jong. “Rubisco Foods heeft nu een pilotfabriek in Raalte en hoopt in de loop van dit jaar het concept verder uit te rollen. Wij telen de waterlinzen – voor de meesten bekend als eendenkroos – zelf onder gecontroleerde condities. Dat is een belangrijke voorwaarde in de voedingsindustrie. De keuze voor lokale teelt en productie past volgens ons ook goed in de huidige trends. Bovendien gaat het om niet-genetisch gemodificeerde plantaardige eiwitten, wat belangrijk is in Europa. Ook is de productie van waterlinzen zeer duurzaam aangezien de productie van de hoeveelheid eiwit per hectare vele malen hoger ligt dan bijvoorbeeld soja of erwten.”
In de pilotfabriek worden de waterlinzen en luzerne verwerkt tot eiwitconcentraten in poedervorm. Jong: “Tijdens het verwerkingsproces zorgen we ervoor dat de nutritionele en functionele eigenschappen goed behouden blijven. De productiekosten van onze eiwitproducten zijn hoger dan bijvoorbeeld die van soja en erwten eiwitten. Momenteel wordt hard gewerkt aan product- en procesoptimalisatie.”
In eerste instantie ziet Rubisco Foods vooral mogelijkheden voor toepassingen in voedingssupplementen, sportdranken, bakkerijproducten en noedels, stelt Jong. “Voor toepassing in vleesvervangers kunnen de producten van Rubisco Foods al wel gebruikt worden in combinatie met andere eiwitbronnen, om zodoende de nutritionele waarde van het eindproduct te verbeteren. Andere voordelen van waterlinzen zijn de gehaltes aan antioxidanten en vitamines. In het productieproces is er als bijproduct ook een vezelfractie. Er is veel aandacht voor het belang van vezels voor een gezonde darmflora. Kortom, het zijn allemaal interessante ontwikkelingen en ik ben er enthousiast over. Binnen enkele maanden verwachten we de goedkeuring van ons product als Novel Food door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid EFSA. Ook zijn er monsters naar potentiële klanten gestuurd. Het is nu wachten op feedback.”

rubiscofoods.com

3. Mehmet Erol, Helin’s Vegan Döner
‘De overstap naar vegan is een succes’

‘Een broodje döner met een twist’, belooft Helin’s Vegan Döner. Eigenaar Mehmet Erol opende in februari 2020 Helin’s Vegan Döner in Amsterdam. De timing was ongelukkig aan het begin van de coronapandemie, maar hij is erg positief over zijn stap. Erol serveert nu veganistische döner, Turkse pizza’s en maaltijden op basis van volledig plantaardige döner van Evolution Meats. “Het is een succes.” Evolutions Meats maakt de wereldwijd bekende grillproducten, maar dan geheel plantaardig. “De basis is honderd procent vegan, met een hoog percentage eiwit, een laag vetgehalte en rijk aan vezels”, vertelt Commercial Director Mark Laponder. “We produceren het plantaardige ‘vlees’ op basis van glutenvrije, niet-genetisch gemanipuleerde soja, in Europa geteeld. Onze klanten kunnen daarnaast hun broodje personaliseren, onder meer met speciale sauzen.”
Eerder verkocht Erol ‘gewone’ döner, pizza’s en maaltijden. “Ik zag dat veel vegetariërs en veganisten niet vonden wat ze zochten als ze zin hadden in een snelle hap tussendoor. Zelf was ik ook toe aan iets nieuws. Ik ging kijken in Berlijn, waar ze verder zijn op dit gebied. Een Turkse vriend daar werkte al met producten van Evolution Meats. Nu ben ik een van hun grootste klanten in Nederland.” Erol en zijn drie medewerkers serveren onder meer vegan döner, kikkererwten-dürüm, vegetarische kapsalon en kipdöner met groenten. De producten worden bereid met authentieke kruiden en specerijen. Helin’s Vegan Döner grillt de vegan döner aan een spies van Evolution Meats. “En voor wie toch echt vlees wil eten, heb ik nog het originele broodje kipdöner met verse groenten.”
Zijn zaak is de enige Turkse eetgelegenheid die zich vrijwel volledig richt op plantaardige vleesvervangers, vermoedt Erol. “Maar de markt voor deze producten groeit. Ook Turkse en Marokkaanse mensen komen steeds vaker. Dat verbaast me wel; zij zijn fervente vleeseters. Positief vind ik ook dat mijn publiek nu jonger en moderner is en zich respectvoller gedraagt. Mensen bedanken me zelfs dat dit er voor hen is en ze komen terug. Als de toeristen straks weer naar Amsterdam komen, verwacht ik dat deze zaak pas echt de wind in de zeilen krijgt.”

helinsdoner.nl | evolutionmeats.com

4. Mark van Noorloos, Schouten Europe:
‘Geen concessies aan smaak; consument wil lekker eten’

Schouten Europe produceert ruim dertig jaar plantaardige vleesvervangers. “De eerste periode groeide het marktaandeel vrij langzaam, maar de laatste tien jaar gaat het duidelijk beter”, zegt commercieel manager Mark van Noorloos.
Schouten Europe bestaat meer dan honderd jaar en legt zich sinds 1990 volledig toe op plantaardige vleesvervangers op basis van vooral soja, tarwe, erwten, linzen en kikkererwten. Afnemers zijn de retailsector, fastfoodrestaurants en de voedingsindustrie, waar de producten van Schouten als halffabricaat worden gebruikt.
“Sinds 2012 winnen vleesvervangers aan bekendheid en zijn we steeds harder gaan groeien,” zegt Van Noorloos. “We zijn voortdurend bezig met innovatie en verbetering van onze recepturen. De kwaliteit van onze vleesvervangers is enorm verbeterd vergeleken met de beginjaren. Wat ook scheelt is dat er subsidies beschikbaar kwamen voor technologische innovatie.”
Soja vormt over het algemeen de basis van de vleesvervangers van Schouten, al dan niet in combinatie met tarwe, linzen, erwten, kikkererwten. Van Noorloos: “Soja heeft een hele goede samenstelling qua aminozuren en zit het dichtst tegen vlees aan als het gaat om de noodzakelijke nutriënten. We combineren soja ook met onder meer tarwe en erwten.” Voor de ontwikkeling van producten wordt een beroep gedaan op diverse consumentenpanels. Deelnemers van zo’n consumentenpanel krijgen producten thuisgestuurd ter beoordeling. “We doen geen concessies aan smaak en structuur. Mensen willen toch vooral lekker eten. Onze producten zijn echt smakelijk en het zijn volwaardige vleesvervangers.”
Verduurzaming van de keten krijgt veel aandacht. Als het even kan worden grondstoffen van dichtbij gehaald, al benadrukt Van Noorloos dat dichtbij niet zonder meer duurzamer betekent. “Er komt steeds meer soja uit Europa. Het mooiste zou zijn als we sojavelden rondom onze fabriek hebben. Maar ook op het gebied van verpakkingen staat duurzaamheid voorop. We proberen gebruik van plastic en karton zoveel mogelijk te reduceren.” Een nieuwe en veelbelovende stap zijn visvervangers. Van Noorloos: “Denk aan plant-based tonijn, visburgers en vissticks. Het is een andere tak van sport, maar we blijven innovatief bezig.”

schoutenfood.com

Lees ook
ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Nederlanders eten steeds minder vlees, zo blijkt uit recent onderzoek van SurveyMonkey van Momentive, gehouden onder ruim duizend volwassenen in Nederland. Maar hoeveel minder verschilt per leeftijds- en inkomenscategorie.

Europa investeerde 2,2 miljard in eiwittransitie in 2021

Europa investeerde 2,2 miljard in eiwittransitie in 2021

Europese bedrijven die zich bezig houden met voedingsproducten gebaseerd op niet-dierlijke eiwitten wisten in 2021 gezamenlijk meer dan 2 miljard euro aan kapitaal van investeerders aan te trekken, stelt het Good Food Institute Europa (GFI), een organisatie die de verduurzaming van het voedselsysteem wil bevorderen. In 2020 werd er 460 miljoen euro...