Voorspelling experts op Dutch Food Day | Groenten als ontbijt

greonte

Experts voorspellen voedingsgewoonten voor de toekomst: we gaan op meer momenten per dag groenten eten voor een gezond en duurzaam eetpatroon.

Tijdens de Dutch Food Day op op 14 oktober (de nationale groente- en fruitdag), ging BASF’s groentezaden bedrijf op de Brightlands Campus Greenport Venlo aan tafel om samen met drie experts te praten over: ‘Gezond en duurzaam eten in de toekomst’.

'De grootste trend is vegan, of nog beter gezegd plant-based.'

De uitkomst: we gaan ontbijten met groenten en de supermarkt gaat gezond voor ons koken. Om zover te komen is een combinatie van kleuren, texturen en smaken in groenten nodig, zonder verlies van voedingswaarde. Er moet nog veel gebeuren om van de huidige 131 gram per dag aan groenten naar de gewenste 250 gram te gaan. Daarvoor moet de consument verleid worden en de ouders minder angstig om te variëren. Het bevorderen van een gezond voedingspatroon begint bij het zaadje en vereist samenwerking van alle schakels in de keten.

Plant-based

Op de startvraag van moderator Wim Raaijen naar de belangrijkste voedingstrend van het moment kan foodtrend analist Anneke Ammerlaan van Vision on Food kort zijn: “De grootste trend is vegan, of nog beter gezegd plant-based. Voor alles wat dierlijk is wordt gezocht naar plantaardige alternatieven”. Verder ziet ze groeiende belangstelling voor groente en fruit met meer kleur en innovatie op smaak. Voor de vleesalternatieven ziet ze toekomst voor onbewerkte producten waarbij de bereidingswijzen en kooktechnieken van belang zijn om smaakverschil te krijgen.

Meer momenten

Janine Luten van het GroentenFruit Huis geeft aan dat de ambitie van 250 gram groenten per dag ver af staat van de 131 gram. Zij ziet vooral heil in het uitbreiden van de consumptiemomenten naast de warme maaltijd, zoals het ontbijt, de lunch en als snack om vier uur ‘s middags. Remco Havermans, bijzonder hoogleraar Jeugd Voeding en Gezondheid bij Maastricht University Campus vult aan dat daarbij het aanbod aan groenten en fruit vergroot en verbreed moet worden. Volgens hem kunnen groenten en fruit vaker als alternatief worden aangeboden in allerlei vormen: zowel vers als bewerkt en in houdbare vorm in supermarkt of pompstation.

Smaak en voedingswaarde

Ammerlaan stelt dat bij groente een ‘maillard-reactie’ (door het braden een bruine kleur geven) extra smaak zal geven. Een ‘Groenteconservatorium’ met koks, voedingsdeskundigen en vakonderwijs kan dienen om meer zulke ideeën te ontwikkelen om elkaar en de consument te inspireren.” Frank Claessens, Vice President of Operations Vegetable Seeds bij BASF is buitengewoon geïnteresseerd in zulke trends en ontwikkelingen, want bij het veredelen moet er niet alleen op vorm en smaak gelet worden maar juist ook op voedingswaarde.

Jeugd verleiden via de ouders

Veredeling richting een zoete smaak om kinderen te verleiden lijkt niet het antwoord om kinderen meer groenten te laten eten. Volgens Havermans is mondgevoel, zoals knapperigheid, ook belangrijk. Kinderen kunnen dat leren waarderen door de belofte van een beloning, maar ook door verleiding – bijvoorbeeld als de ouders uitstralen dat het lekker is. En ook volwassenen kan je verleiden volgens Luten: “Tijdens een project met online winkelen bleek dat de verkoop van groeten en fruit met zeven procent toenam, wanneer deze steeds aantrekkelijk in beeld kwamen.”

Conclusie

“Gemak, smaak, textuur en kleur”, vat Claessens de consumentenwens samen. “In nauwe samenwerking met alle ketenpartners kunnen we die behoeften allemaal invullen. Zo hebben we in Italië met telers succesvol kleine, pitloze watermeloenen met een superieure smaak geïntroduceerd. De zwarte schil zorgt voor onderscheidend vermogen. Dat soort samenwerkingen zoeken we. Als we samen optrekken, kan de keten zijn ambities waarmaken en de consument motiveren voor gezonde en duurzame voeding.”

Lees ook
Radboudumc betaalt een week lang btw op gezonde voeding in restaurant

Radboudumc betaalt een week lang btw op gezonde voeding in restaurant

Het Radboudumc betaalt deze week de btw op volledig gezonde voeding in het restaurant en roept tegelijkertijd de politiek op om meer vaart te zetten achter de plannen om groente en fruit btw-vrij te maken. Daarmee wil het ziekenhuis het belang van voeding op preventie en een gezonde leefstijl onderstrepen.

Opiniepanel EenVandaag: “Mensen zijn massaal voor het schrappen van de btw op groente en fruit”

Opiniepanel EenVandaag: “Mensen zijn massaal voor het schrappen van de btw op groente en fruit”

Uit een leefstijlonderzoek van EenVandaag onder ruim 34.000 mensen blijkt dat 93 procent voorstander is van 0% btw op groente en fruit. De helft van de mensen is van plan om bij een prijsverlaging dit ook vaker te kopen.

Studenten winnen Food Boost Challenge met gezonde smoothies

Studenten winnen Food Boost Challenge met gezonde smoothies

Op 24 mei pitchten tien studententeams tijdens de Food Boost Challenge hun idee om jongeren meer groente- en fruitproducten te laten eten. Team Veggie Smooth kwam als winnaar uit de bus met hun concept van aantrekkelijke, gezonde smoothies waarin 60% groente en 40% fruit verstopt zitten.