'We moeten cliënten van de Voedselbank-supermarkt stimuleren gezonde keuzes te maken'

Susan Vermunt

De passie van... Susan Vermunt. NAV-lid en Supermarktmanager bij Voedselbank Rotterdam.

Hoe bent u in de voedingswereld terechtgekomen?

‘Ik hield altijd erg van koken en later is de link naar gezondheid ontstaan. Na de havo heb ik Voeding & Diëtetiek gestudeerd in Nijmegen. Mijn interesse naar de fysiologie van voeding werd steeds groter, waardoor de masteropleiding Biologische Gezondheidkunde aan de Universiteit Maastricht een logische keuze was. Na mijn afstuderen ben ik als onderzoeksassistent gaan werken, kort daarop als assistent in opleiding (AIO). Ik heb onderzoek gedaan naar het metabolisme van cis- en trans-meervoudig onverzadigde vetten. Ik kwam na mijn promotie een aantal jaren bij TNO Voeding te werken. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Unilever, waar ik vijftien jaar in dienst ben geweest. Daar heb ik op verschillende vlakken ervaring opgedaan, onder meer als onderzoeker en in de richting van marketing en communicatie op zowel nationaal als internationaal niveau.

Ik wilde graag iets betekenen voor de maatschappij. Daarom heb ik ervoor gekozen een tijdje vrijwilligerswerk te doen. Zo ben ik bij de Voedselbank terechtgekomen. De missie van de voedselbank sluit goed aan bij mijn passie: iets doen voor anderen.’

Wat houdt uw huidige werk in?

‘Ik ben manager van de eerste supermarkt van de Voedselbank in Rotterdam. Volgens het nieuwe concept mogen de cliënten op een zelfgekozen dag in de week op een vaste tijd langskomen voor het samenstellen van hun voedselpakket, eigenlijk net zoals in een normale supermarkt. Samen met dertig vrijwilligers ontvangen wij ongeveer driehonderd cliënten per week. We zien een lichte stijging in afnemers sinds de coronacrisis en verwachten het komende jaar een nog grotere toename van het aantal cliënten.

Ik ben verantwoordelijk voor de supermarkt, voor het inplannen van klanten, de vrijwilligers op de vloer, voorraadbeheer, voedselveiligheid en hygiëne. Verder ben ik betrokken bij het opzetten van meerder Voedselbank-supermarkten in Rotterdam.’

Wat wilt u nog onderzocht zien?

Er leven iets meer dan één miljoen Nederlanders in armoede. Zeker ook voor deze groep is gezonde voeding heel belangrijk. Hoewel de Voedselbanken ernaar streven om het aanbod te laten voldoen aan de Schijf van Vijf, is het voedsel dat wij in de supermarkt aanbieden gedoneerd en niet altijd even gezond. We hebben gelukkig een ruim aanbod aan groente en fruit, maar er is niet altijd voldoende van andere Schijf van Vijf-producten, zoals olie, zuivel, vlees of noten.

Met het nieuwe winkelconcept mogen de cliënten zelf de boodschappen kiezen. Zij bepalen dus of zij, binnen de verschillende productcategoriën, iets gezonds, minder gezonds of ongezonds mee naar huis nemen.

Het valt mij op dat de ene groep cliënten kiest voor de extraatjes (bijvoorbeeld chips en koek), terwijl andere meer gaat voor de basisproducten (zoals koffie, soep of pastasauzen). Wat ik daarom graag nog onderzocht wil zien is, op basis waarvan cliënten een keuze maken en of en hoe wij deze keuze kunnen beïnvloeden. Interessant is dan of wij de cliënten kunnen overtuigen om een gezonde keuze te maken. Dit is natuurlijk met name relevant in de nieuwe Voedselbank-supermarkten, waarvan er steeds meer zullen komen.

  • Naam: Susan Vermunt
  • Geboortejaar: 1970
  • Woonplaats: Rhoon
  • Functie: Supermarktmanager bij Voedselbank Rotterdam
Lees ook
Weerstand in verschillende verschijningen

Weerstand in verschillende verschijningen

‘Juist nu is het belangrijk om aandacht te besteden aan leefstijl’, een boodschap die regelmatig terugkomt in deze coronatijd.In een brandbrief aan het kabinet werd recentelijk zelfs opgeroepen om een campagne te starten over het belang van een gezonde leefstijl tijdens deze pandemie (1). Door onder andere gezonder te eten kan de weerstand immers worden...

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Vandaag maakt uitgeverij Alea Publishers bekend twee bladen van uitgeverij Vakmedianet over te nemen per 1 maart 2021. Het gaat om Vlees Magazine en Voeding Nu.Uitgeefdirecteur Roeland Dobbelaer van Alea Publishers over de overname: ”Voor onze jonge uitgeverij is dit een mooie stap. Beide bladen passen goed in onze portfolio van vakbladen in de foodbranche....

Interview met Wageningse onderzoekers: Biomerker voor suikerinname tackelt nadelen zelfrapportage 

Interview met Wageningse onderzoekers: Biomerker voor suikerinname tackelt nadelen zelfrapportage 

De WHO noemt de bewijslast voor de relatie tussen ziekte, overgewicht en suikerinname ‘van matige kwaliteit’. Dat de bewijslast onvoldoende is, kan veroorzaakt worden door de onnauwkeurigheid van de meetmethoden in onderzoek naar voedingsinname. Een veelgebruikt meetinstrument, dat gevoelig is voor fouten, is zelfrapportage. Dr. Jeanne de Vries en ir....